סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2025 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
27282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה קונצרט ליום השואה בסימפונית ירושלים
 

 
 
בקונצרט יבוצעו שתי יצירות מאת מלחינים ישראלים: אורי ברנר ובנימין יוסופוב


קונצרט מיוחד ליום השואה

ביום חמישי, ה-24 באפריל 2025 תקיים התזמורת הסימפונית ירושלים קונצרט מיוחד לציון יום השואה.

בקונצרט יבוצעו שתי יצירות מאת מלחינים ישראלים: יצירה חדשה מאת המלחין אורי ברנר – קונצ'רטו לצ'לו בשם היכלי הזיכרון לזכר חיילי צה"ל שנפלו בהגנת עמם ומולדתם, שתבוצע בביצוע בכורה על ידי הצ'לנית הישראלית-אמריקאית קריסטינה-רייקו קופר (בהופעה נדירה בארץ); וקונצ'רטו מס' 2 לכינור ולתזמורת, קולות הכינור מאת בנימין יוסופוב, שנכתבה ב-2014 בהזמנת התזמורת הפילהרמונית של רדיו צרפת והתזמורת הסימפונית של ברלין ובוצעה לראשונה בנגינתו של הכנר ואדים רפין. הקונצ'רטו יבוצע בנגינתה של מריה סולוזובובה- נוינשוונדר.

הקונצרט ייפתח בפתיחה קוריולן מאת בטהובן, ויבוצע בו גם פרק האדג'טו מתוך הסימפוניה מס' 5 מאת מהלר. על הקונצרט ינצח בנימין יוסופוב, שמכהן כמלחין הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים. הכניסה לקונצרט היא ללא תשלום ובהזמנה מראש.
 
"משחר ימיה מזוהה התזמורת הסימפונית ירושלים עם היצירה הישראלית", מרחיב עופר אמסלם, מנכ"ל התזמורת, "וביצענו ביצועי בכורה של יצירות מאת בכירי המלחינים, וגם מאת מלחינים ישראלים מוכשרים מאוד, אך מוכרים מעט פחות. בתקופה זו של השנה, שנעה בין קטבים של אבל עמוק על האסון ההיסטורי לבין לתקווה ותקומה, ישנו משנה חשיבות להשמעתה של מוזיקה מקורית, משלנו, שמבטאת את עמידותה של התרבות היהודית והישראלית לנוכח האתגרים והאיומים. אנו שמחים לפתוח את שערי אולם הקונצרטים לקהל הרחב ומודים במיוחד לד"ר בנימין יוסופוב על עבודתו המסורה בארגון הקונצרט המיוחד ליום השואה".


התזמורת הסימפונית ירושלים, צילום: דוד וינוקור


 
על היצירות:

היכלי הזיכרון, מאת אורי ברנר

על הקונצ'רטו לצ'לו, היכלי הזיכרון, לזכר חיילי צה"ל שנפלו בהגנת עמם ומולדתם, מאת אורי ברנר: היצירה הזו הולחנה סביב מוטיב B-A-C-H בהומאז' ליוהאן סבסטיאן באך - שאמונו הבלתי מעורערת באלוהים החזיקה מעמד למרות קשיים רבים ועמוקים. היצירה הזו יוצאת למסע יוצא דופן דרך חושך ותקווה גם יחד. באמצעות המרקמים העשירים והאקספרסיביות הנוקבת שלה, היא יוצרת נרטיב קסום על פני שלושה פרקים, שכל אחד מהם זורם אל תוך השני מעין מסע הבלתי נמנע המשקף את מחזורי המאבק וההתחדשות בקיום האנושי. מהצלילים הראשונים המרגשים ועד להדהוד הסופי האניגמטי, היצירה מרתקת את המאזין ומשאירה חותם בל יימחה על נשמתו. הכנרית מריה סולוזובובה מכנה את היצירה "הרהור קולי בין עומקים ותקווה". 



קריסטינה-רייקו קופר, תמונה באדיבות התזמורת הסימפונית ירושלים 
  
  
קולות הכינור, מאת בנימין יוסופוב

על הקונצ'רטו מס' 2 לכינור ולתזמורת, קולות הכינור, מאת בנימין יוסופוב: לאורך הקריירה הקדיש המלחין בנימין יוסופוב משאבים ניכרים לפיתוח דרכי ביטוי חדשות במוזיקה הקלאסית – למשל בשיתוף פעולה עם הכנר מקסים ונגרוב סביב הרעיון של יצירה לוויולה שמלשבת קונצ'רטו – מחולות טנגו ומוזיקת רוק, או באמצעות פיתוח הקונספט של "גיבור רומנטי בגילום אנושי" (personified Romantic Hero). כעת, בקונצ'רטו מספר 2 בוויולה וכינור, "קולות הכינור", מציע יוסופוב רעיון יוצא דופן: הסולן מתבקש לנגן שישה קטעים - לא רק מתקופות היסטוריות שונות, לא רק מאזורים גיאוגרפיים שונים, אלא גם מסוגי ביצוע שונים, סגנונות הפקת קול שונים, קשתות, אינטונציה, תווים קסומים ועוד.

כך, הפרק הראשון מייצג את סגנון ה"רנסנס" מן המאה ה-12-13; הפרק השני - נגינה טיפוסית בכינור אירי; הפרק השלישי - ראגה הודית; הפרק הרביעי - מוזיקה צוענית; הפרק החמישי – ג'אז; ובפרק האחרון, שהוא שיאו של הקונצ'רטו – עולמה של המוזיקה הקלאסית. כל סוגי הנגינה השונים הללו מתנגשים ומתחלפים עם תובנות מוזיקליות אישיות. בשילוב שבין וירטואוזיות, ניגודים קוטביים, כריזמה ועושר, המקורות הללו מעצבים מפה פנורמית ורחבה וחדשה לעולם הרחב והמורכב של נגינת הכינור. הקונצ'רטו מוקדש לאחד הכנרים הגדולים בדורנו – ואדים רפין. 
 

מריה סולוזובובה- נוינשוונדר, צילום: Kaupo Kikkas

 

בנימין יוסופוב על תוכנית הקונצרט:

"הקונצרט מוקדש לעלייה של הרעיונות על חופש ועל חירות באירופה ולשברם של רעיונות אלו לנוכח גורל יהודי אירופה בשואה. בטהובן האמין ברעיונות המהפכה הצרפתית, שדגלה בחירויות הפרט וביצירותיו הוא מציב, בדומה, את האדם ואת רגשותיו במרכז העולם. אך עוד לפני השואה חיי היהודים באירופה לא היו שווים וחופשיים, ומהלר מהווה דוגמה מובהקת: גדול המלחינים היהודים היה צריך להמיר את דתו כדי לקבל את משרת המנהל המוזיקלי של בית האופרה בווינה. הדבר ממחיש עד כמה היהודים היו סוג ב' בחברה. יצירתו של אורי ברנר מוקדשת לשואה של ימינו אנו ונכתבה לזכר חללי צה"ל במלחמת התקומה. הקונצ'רטו שחיברתי לכינור, "קולות הכינור", מציג שישה סוגי נגינה טיפוסיים על כינור במקומות שונים בעולם. כינור מאז ומתמיד היה כלי ביטוי מובהק של יהודים. וכפי שאי אפשר להשתיק ולהוציא מלב היהודים את המוזיקה, כך גם אי אפשר להשמיד אותנו". 
 
בנימין יוסופוב, מנצח
בטהובן - קוריולן: פתיחה
מהלר - אדג'טו מתוך הסימפוניה מס' 5
אורי ברנר - היכלי הזיכרון, לזכר חיילי צה"ל שנפלו בהגנת עמם ומולדתם, קונצ'רטו לצ'לו, בכורה עולמית (כריסטינה רייקו קופר, צ'לו)
יוסופוב - קולות הכינור, קונצ'רטו מס' 2 לכינור ולתזמורת (מריה סולוזובובה-נוינשוונדר, כינור)


אורי ברנר, צילום: אלי איטקין

יום חמישי, 24 באפריל 2025 בשעה 20:00, אולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים.  קונצרט ללא תשלום בהרשמה מראש (עד ארבע הזמנות לאדם). להרשמה  
 


למועדי מופעים >

17/04/2025   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע