סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אדוני כל הסליחות
 

 
 
"נקמת הטרקטור" פתחו את פסטיבל העוד במופע מושלם ומוכן ליציאה לדרך ללא כל שיהוי


אשפי הפיוט
 
במסורת הצעירה שהנהיג פסטיבל העוד הבינלאומי של ירושלים בשנתיים הקודמות, גם הפסטיבל העשירי נפתח עם מופע הצדעה לאחד ממשוררי תור הזהב של יהדות ספרד. אחרי שברי סחרוף ורע מוכיח עשו זאת עם ר` שלמה אבן גבירול ואתי אנקרי עם שיריו של ר` יהודה הלוי, נמסרה מלאכת ההתוודעות והפגישה המוזיקלית עם יצירתו של ר` משה אבן עזרא ל"נקמת הטרקטור", מהוותיקות בלהקות הרוק הישראליות הפעילות – המציינת עתה 20 שנה לפעילותה.
 
שנה שלישית בלבד וכבר עתה אפשר להגיד בלב שלם ולכתוב ביד בוטחת, שיותר מאשר משהאמנים וההרכבים תורמים לפסטיבל העוד, והם תורמים וממנפים את המפעל, מעלה הפסטיבל הייחודי תרומה עצומה לרוק הישראלי. פשוט כך.

החיבור בין היצירתיות והמוזיקליות של יוצרים עכשוויים במוזיקה הפופולרית המקומית לבין מקורות השירה העברית, השירים הקדומים והשפה העתיקה, מעשיר את הרוק המקומי, מרחיב את עולמם של העוסקים בו ומוליך את היצירה המוזיקלית בכיוון אופקים ואתגרים חדשים. ומי שנחשף לשירה העברית הקדומה, התעמק בה והתמודד עמה, חזקה עליו שייצא אמן טוב יותר. הרווח יהיה של כולנו.
 
שבעה חודשים השקיעו חברי להקת נקמת הטרקטור בעולם הפיוט של ר` משה אבן עזרא. רק כדי לגלות שהיא סוגרת מעגל עם אחד המשוררים שהשפיע עליה במישרין (לפחות בחיבורים הקודמים שלה עם פיוטים: "דרור יקרא" ששרה, "אחד מי יודע" שהלחינה ל"קיר" של בת שבע ונכלל מאוחר ביותר בלהיט "אנאפאזה" ו"אדון הסליחות" שהקליטה לו ביצוע אלקטרוני כבר באלבום הבכורה שלה) גם מבלי שידעה שזה הוא. ובדיעבד אפשר אפילו להגיד שהמפגש הזה סידר ל"נקמת הטרקטור" את הקונטקסט של קיומה.
 
התוצאה ניכרת בכל תו ואות, מלה וצליל, במסע הפענוח הרגיש ומלא ההשראה, שערכו אל תוך נפשו של משורר שסיפור חייו הוא מפגש של ניגודים והתנגשות של רגשות. יוצר ממשפחה עשירה, נחשבת ומיוחסת מגרנדה, שהכיר את מנעמי החיים, אך מת בטולדו, ירושלים של קסטיליה, עני ובחוסר כל, גולה, סובל וכואב. למרות זאת הוא לא איבד מכוח אמונתו, והוא נכסף ועורג, מבקש סליחה ומחילה. ולא בכדי נתכנה אשף הפיוט בן המאה ה-11 כאדון כל הסליחות וכנעים זמירות ישראל.
 
תפילת יחיד מול תפילת רבים
 
עשרה שירים כללו אבי בללי וחבריו ללהקה במופע. רק על אחד מהם, "אל נורא עלילה", האחרון שבהם, אפשר להגיד שהוא מוכר. לתשעת האחרים חיברו מנגינות ולחנים חדשים ועכשוויים תוך כדי התמודדות עם המבנה והכתיבה המיוחדים, שאינם שיריים, לא מתמסרים בקלות למוזיקה.
 
בין אם הם שירי חול, יין ("שתה אחי והשקני"), חשק ("דדי יפת תואר"), אהבה ("מה לאהובי") ופרידה, ובין אם הם שירי גלות ("מסבלו של גולה") ואמונה, הלקאה על חטא ("זמן הבלי") ובקשת סליחה ("אל נורא עלילה"). ולזכותו של בללי יאמר שהוא שומר על השירים כפיוטים, לא מנסה להפוך אותם לפזמונים.
 
נאמנים לקו האלקטרוני מראשית דרכם, כל שיר מושתת על קצב משלו, בדרך כלל בתכנות המחשב והקלידים, אך גם בתופים. כמעט כל שיר מתחיל עם קצב מונוטוני, כמעין הלמות לב, כשההמשך מתפתח בכיוונים שונים, רוקנרוליים וגם אתניים. בעיקר מורגש ניסיון הלהקה בכתיבה למחול. לצד החוש הנהדר למלים, לכוונות ולהדגשים שלהן, יש הרבה דרמה ותיאטרליות בבניית היצירה המוזיקלית, כשלא מעט מן השירים כמו מותאמים מראש לתנועה ולכוריאוגרפיה.
 
הדבר מודגש גם בשילוב הווידאו ארט המרשים (שירה מיאסניק) ובעיצוב התאורה הפנטסטי (אפיק פלג), שהם מרכיבים פעילים וחלק מהאמירה וההתרחשות, וגם יש להם תרומה מהותית ומשמעותית בחוויה הבימתית העמוקה.
 
ואכן מדובר בחוויה. מוזיקלית, ויזואלית ותרבותית. מופע מלוטש, מרתק, מהפנט ומרגש. אירוע אסתטי ברמה הגבוהה ביותר, כצפוי מחבורה רצינית כמו "נקמת הטרקטור" שעיבתה את שורותיה והוסיפה לשורותיה אד-הוק את נגנית הוויולה גליה חי ואת נגן העוד אליהו דגמי. הראשונה מעשירה את היצירה ומעגלת את פינותיה, והשני אינו קישוט, אלא כלי מרכזי, אינטגרלי ובלתי נפרד מהיצירה, מהנגינה ומההופעה. וזה למרות שלא פשוט לשמוע עשרה שירים חדשים לגמרי בשעה של מופע ולמרות שתי תקלות מרגיזות בתיאטרון ירושלים, כשאזעקת הבית הופעלה פעמיים במהלך המופע.
 
בללי, שאינו כוכב רוק במובן הזוהר של המושג, אלא כאמור מוזיקאי רציני ומסור לשליחותו, מייצג כאן שליחות כפולה. השנייה, מן הסתם היא על כורחו, כמנהיג פולחן. אגב השירה והנגינה הוא מטלטל ראשו מצד לצד. מתמכר למלים, לצלילים, לכוונה, להיגד. לעתים מתוך הדרת קודש ויראה של שליח ציבור, נושא בשורה של חזנות חילונית, לעתים מתוך דיאלוג שהוא מנהל עם חבריו ללהקה - תפילת יחיד מול תפילת רבים ("במבצר על הרי קסטיליה", להיט רדיו אפשרי). או ב"זמן הֶבלִי" שבהדרגה הופך לתפילת רבים, וכמובן ב"אל נורא עלילה" שהופך את הבמה לבית כנסת, בללי כחזן מוביל, ועמיתיו להרכב כציבור שמחרה אחריו. ואני מאמין שאם כאלה היו הניגונים והתפילות היום, בתי הכנסת היו מלאים בחסידי רוק.
 
עוד שירים ראויים לציון הם "כותנות פסים לבש הגן" הענוג בכיכוב העוד, שמוכן כבר עתה להיות סינגל ברדיו, וגם "מה לאהובי" היוצא מן הכלל - שמתחיל כמעט א-קפלה בשילוב קולי שבין בללי לחי וממריא במוזיקליות וירטואוזית ומושלמת (גם שלה, גם שלו, גם של ההרכב) להיות אחד מאבני הזוהר (כתם, כלשון השיר) של המופע.
 
המופע מסתיים עם "אדון הסליחות", הפעם כהצגה של הרכב רוק, בעמידה ולא בהסיבה. ביצוע אינסטרומנטלי מבריק ועוצמתי, כשחלקם של העוד והוויולה לא נפקד ואינו מקופח. וגם מתחבר לרגע במהלכו עם "אל נורא עלילה". שילוב מושלם, נגינה נפלאה, סאונד מהפנט.
 
אני יודע שההשוואות מתבקשות, אבל מיותר לערוך אותן. "נקמת הטרקטור" היא חבורה לא פחות רצינית מברי סחרוף ורע מוכיח. אולם בעוד "אדומי השפתות" נזקק לכמעט שנתיים של ליטוש והפקה מחדש כדי לצאת לסדרת הופעות על הבמה, לבללי (שירה ובס), אופיר לייבוביץ` (גיטרות), רועי ירקוני (קלידים) ואביב ברק (תופים) ושותפיהם, יש כבר עתה מופע מושלם ומוכן ליציאה לדרך ללא כל שיהוי.
 
נקמת הטרקטור- "אחד מי יודע - מחווה לרבי משה אבן עזרא", מופע הפתיחה של פסטיבל העוד. תיאטרון ירושלים. חמישי, 12 בנובמבר 2009.


למועדי מופעים >

15/11/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. אשפים ללא ספק...הייתי שם!!!
גדי , ירושלים (15/11/2009) (לת)
2. ע נ ק !!! אין עליהם!!! מחכה למופע הבא!
רומי , ירושלים (15/11/2009)
1. מופע פיצוץ. חוויה שלא מפסיקה ללוות אותי מהמופע.
יעלה , (15/11/2009) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע