סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: סי היימן
 

 
 
בכלוב של בית היוצר על כסאות הפלסטיק. זה בלתי אפשרי, גם לא הגיוני, להעמיס כמות כזאת של שירים - יהיו הלהיטים הכי גדולים עלי אדמות - במופע קאמבק ובתנאים קלאוסטרופוביים שכאלה"
היימן נראתה נהדר והיתה בהיי מטורף, אבל הופעת הקאמבק שלה סבלה מכל הטעויות האפשריות


את כל הטעויות האפשריות עשתה הזמרת סי היימן בבואה לציין את שובה למעגל ההופעות תחת הכותרת "25 שנה על הבמה".

פשוט כאב הלב לחזות בזמרת ותיקה ומנוסה, עם יכולות בלתי מבוטלות וצרור מכובד של להיטים גדולים, נכנסת בעיניים פקוחות לרווחה בכל המהמורות ומועדת בכל הבורות בערב השקת הסיבוב החדש שלה.

חלל קטן מדי ויותר מדי שירים

זה התחיל בבחירת חלל ההופעה. לא יודע מה היו השיקולים בבחירה בבית היוצר לפתיחת הסיבוב. מקווה בשבילה שהם לא היו של עלויות ולא של זמינות. אולי זול יותר וגם משפחתי ואינטימי יותר להתארח על הבמה של אקו"ם, אבל כבודם של מעריציה ותומכיה ב"הד סטארט", שמימנו בכספם ואפשרו בנכונותם המוקדמת את הסיבוב, דורש אולם ראוי וגדול יותר, מתקדם ומאובזר יותר, מאשר החלל המתנ"סי של בית היוצר.

סי-היימן-והשאלטרים-מזל-הראל.jpg סי היימן והשאלטרים (צילום: מזל הר אל)

זאת לא הצהרת כוונות מוצלחת כיריית זינוק. להיפך. כאמנית בעלת שם כמו סי היימן, היא היתה חייבת - ולו לטובת מראית העין - ללכת בגדול ולא בהכי קטן שאפשר. ולאירוע שיש בו גם כוכבת רוק מתקמבקת, גם להקת ליווי רעבה, גם כמה וכמה אורחים ורשימה של 30 (!) שירים, חלקם עתירי טמפרמנט ואדרנלין, סי היתה צריכה לפחות את הבארבי. אמנים קטנים ממנה עושים סיפתח שם, גם לה הגיע.

זה נמשך בבחירת השירים למופע. נכון יותר בהחלטה לגדוש אותו ביותר מדי שירים. בשלב כלשהו, אחרי שני שליש הופעה, ירד האסימון לסי. הבינה כנראה שסבלנות הקהל הולכת ואוזלת, עומדת לפקוע, ואז "חתכה" שלושה שירים. אבל עדיין לא נשאר בה האומץ לעבור ישר להדרנים. וכשהם הגיעו, זה היה כבר מאוחר מדי. לא מעט מן הצופים האמיצים ניצלו את החשיכה שירדה על ה"בית" אחרי "גיבור גדול" - יותר משעתיים וחצי מתחילת ההופעה! - ונטשו את האולם. לא נשארו ל"רק מתוך שינה" ול-Will You הנועלים.

אולי בהיכל התרבות, לבטח בקיסריה, מקובל להאריך בהופעה עד שהאמן יפול מהרגליים או שהקהל יפול מהאוזניים, מה שיקרה מאוחר יותר. שם יש אפשרות להפסקה, לשירותים, לנשנש ולהתרענן במזנון. לא בכלוב של בית היוצר על כסאות הפלסטיק. זה בלתי אפשרי, גם לא הגיוני, להעמיס כמות כזאת של שירים - יהיו הלהיטים הכי גדולים עלי אדמות - במופע קאמבק ובתנאים קלאוסטרופוביים שכאלה.

   

חסרת ניואנסים

רק שבועות ספורים קודם לכן השיקה היימן את "רגעי סי", אלבום אוסף מיוחד (15 רצועות, 63:11 דקות), שניסח את זכות השיבה שלה. עשרה להיטים גדולים (ביניהם "לא עובדת בשביל אף אחד", "עולם תעשייתי", "כמו צמח בר", עובדים בכביש" ו"חצי עולם"), שיר מרגש וכמעט-שכוח אחד ("תריסים סגורים") ועוד חמישה בונוסים שרואים אור לראשונה בפורמט הדיגיטלי. זו אמורה היתה להיות מתכונת ראויה בהחלט ולבטח גם מנצחת.

15 עד 18 שירים, מקסימום 20. לא צריך יותר. לא צריך להפציץ עם כל הארסנל שבמחסן. מעבר להתחשבות הנקודתית בקהל, צריך גם לדעת לבחור את החשובים או את המתאבנים, אלה שייצרו את הגירוי, את הרעב ואת הרצון לשוב ולראות אותה באולמות גדולים יותר, לכשהסיבוב יתפתח, ולדעת לשחרר את האחרים. פשוט to let them go. ואם היימן יורה את הבליסטראות כבר עתה, מה יישאר להמשך?

   

אכן, יש לסי בעיה. היא מאוהבת בשירים שלה. אבל יותר מזה היא מאוהבת בהופעה שלה, שקצת - איך להגיד - פאסה. זה בסדר, ואף נכון, להתייצב עם הרכב ליווי חדש. השלטרים במקום להקה מקומית (למרות שלקרוא "צעירה ומבטיחה" להרכב שבו יפעת נץ מנגנת בס, הוא אי אמת בפרסום; וזה מבלי להעיד על איכות הנגינה של נץ או לפגוע בה).

אולם, עם כל הכבוד לתרומתה לרוק הישראלי בשלהי השמונים ראשית התשעים, צריך לעשות את ההתאמות הנכונות לגיל שלא נעצר ורק התקדם ב-25 השנים האחרונות. נכון שהיימן נראתה נהדר, במצב רוח מצוין, חדורת מרץ ועזוז וב'היי' מטורף, אבל הגיל והשנים עושים גם משהו לשירים. אמת שחלקם נשאר רלוונטי ואקטואלי - ואחד לפחות, "גראפיטי ת"א 89", אף הקדים את זמנו (מבחינתי הוא נחשב כמבשר את "שירת הסטיקר" של הדג נחש) - אבל אי אפשר לשיר את כולם באותה התלהבות דביקה וטמפרמנט חונק.

הזמרת של היום אינה הצעירה של פעם, וקצת בגרות ויותר מקורטוב בשלות, מותאמים לגיל ולמצב, כחוזרת מן הכפור, נדרשים לטעון את השירים בפרספקטיבה הנכונה. כן. היא חייבת להמציא את עצמה מחדש, לא להישען על מורשת ההופעות של העבר, שחדלה מן הסתם לרגש ולהסעיר (ובצדק כנראה, אם הכתוב עד כה הרים ראש כבר קודם). אלא שהיימן ב"התנפלות" שלה על השירים ועל הקהל (הבעיה היא שאצלה הכל גדול מהחיים, גם השירים הקטנים) היתה בעיקר חסרת ניואנסים, ובפתח העשור הששי לחייה זה לא מבטיח.

   

די לתהות, זה הזמן לעשות

והאמת היא שבאתי בכלל בטוב. אהבתי את האוסף התמציתי, שהזכיר לי מהי חדוות רית'ם'נבלוז אמיתית. וWill You שלה טוב אפילו יותר מזה של הייזל או'קונר. אלא שצדקתו של הפתגם הדרך לגהינום רצופה כוונות טובות הוכחה שוב. טוב, לא גהינום, אבל זה בכלל לא היה קרוב לגן עדן. איזו אכזבה מתישה.

כולל האורחות קורין אלאל (עוד פעם "זן נדיר"? אם כי "בלוז לחייל כחול עיניים" היה וומן-פאואר במיטבו) ונטלי רותם (מי זו? זמרת?). ובדיעבד גם האירוח של יהלי שוחט בנה הצעיר, לא התחבר, שלא לדבר על תחושת הניצול שעלתה למראה נוכחותו (המיותרת) של אביה, חתן פרס ישראל לזמר עברי, נחצ'ה היימן.

ועכשיו מה? בראש ובראשונה סי היימן חייבת להפסיק מהעיסוק האובססיבי שלה (כך על פי הווידויים וההודאות שלה מעל הבמה) בתהיות הפומביות לגבי הסיבות ש"עצרו" אותה ו"מנעו" ממנה. די לתהות, זה הזמן לעשות. ורק אז, אם אפשר, במידה הנכונה. היא היא החשובה.

רגעי סי. סי היימן האוסף (אן.אם סי.יונייטד)
סי היימן והשלטרים. 25 שנה על הבמה. בית היוצר תל אביב. חמישי, 9 בינואר 2014


למועדי מופעים >

12/01/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (5 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
5. אחת ההופעות הטובות של השנים האחרונות
שמוליק דואק , אשדוד (13/01/2014)
4. ההופעה הייתה מדהימה. נקודה
בועז , (13/01/2014)
3. סי היימן שייכת להיסטוריה
יניב , (12/01/2014)
2.
סיגי המסוייגת , (12/01/2014)
1. הופעה איומה, צרחנות בלי הפסקה
עידו , (12/01/2014)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע