סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אתניקס: היכל התרבות כמועדון ריקודים
 

 
 
הגיבורה הראשית של המופע היא התאורה. כזאת לא נראתה במקומותינו. 'נתנו תקציב חופשי לרונן נגר, מעצב התאורה שלנו, להתמודד עם השריטה שלו, וזו התוצאה', מחמיא-מתגאה-מתפעל זאב נחמה, מנהיג אתניקס, לקראת סיום. ואכן יש לו, להם, במה להתגאות"
מופע חגיגות ה-30 של אתניקס עומד בשורה אחת עם מופעי רוק מושקעים בעולם, לא פחות


Wow! אני כבר לא סופר כמה הופעות של אתניקס ראיתי. דבר אחד בטוח: הופעה כזאת שלהם עדיין לא היתה. יותר מזה: לא זוכר שראיתי הופעה כזאת בארץ, מצד אמנים מקומיים ואפילו מצד הרכבים דומים מחו"ל. וכבר ראיתי כמה וכמה הופעות בחמישים שנות מעקב ועניין ברוק המקומי.

כשאני מוסיף לחשוב על זה, דומני שהמופע הנוכחי של אתניקס, שמציין 30 שנות יצירה ופעילות, הוא לא רק אחד היפים ביותר שנראו אי פעם בארץ, אלא גם יכול, ולבטח ראוי, לעמוד בשורה אחת עם מופעי רוק מושקעים בעולם, ולו מן הבחינה הוויזואלית.

עיצוב תאורה חסר תקדים

אל המוזיקה, הלהיטים וההתרגשות סביב החיבור הבימתי ה"היסטורי" עם אייל גולן (אחרי 18 שנים) עוד נגיע. תחילה "נטפל" בגיבור הראשי של המופע, גיבורה בעצם – התאורה. כזאת לא נראתה במקומותינו. "נתנו תקציב חופשי לרונן נגר, מעצב התאורה שלנו, להתמודד עם השריטה שלו, וזו התוצאה", מחמיא-מתגאה-מתפעל זאב נחמה, מנהיג אתניקס, לקראת סיום. ואכן יש לו, להם, במה להתגאות.

נגר בנה גלגל תאורה עצום ואותו הציב בעומק הבמה, במרכזה, מאחורי המתופף גל הדני. הגלגל סטטי, קבוע, אך מרכיביו - 60 סוללות של שבעה פנסים בטור - מסוגלים לנוע סביב ציר בלתי נראה. לכאורה פשוט, אבל מאוד מתוחכם. כי היכולת להשתמש בכל אחד מ-420 הפנסים, אם תרצו מנהרות תאורה מתקדמות, בכל צבע נתון, ובכל זווית אפשרית, בנפרד וביחד, יוצרת אינספור אפשרויות של קומפוזיציות תאורה ופיסול בחלל. והמלים, למרבה הצער, אינן מסוגלות לתאר את כולן.

האלמנט היחיד שאינו נע בגלגל הזה הוא איקס ענק (אתנ-יקס) שלבו במרכז וזרועותיו מגיעות להיקף. לא מעט פנסים חכמים נוספים תלויים ממעל וממוקמים על הבמה. כמו 11 "כוורות" רבועות של מקבצי לד מלבניים, שמוצבים בחצי גורן על ריצפת הבמה, מאחורי המוזיקאים ובהטייה אלכסונית כלפי מעלה, משל היו גופי חימום (או לחילופין, כלימגורים) ותאורתם - האדומה, כתומה, סגולה - אכן תורמת לחימום האווירה והלב.

נוסף לאלה הוצבו שמונה צגי לד אנכיים ומרשימים -  ארבעה מכל צד של הגלגל המרכזי - להשלמת המסגרת העיצובית. הדימויים המוקרנים עליהם, שמתכתבים (בעושר עצום ויוצא דופן ומבלי לחזור על עצמם) תמיד עם תכני השירים (שלושים!), "מדברים" לא אחת עם הגלגל המרכזי, ויוצרים תאורת רקע פנטסטית שגונבת את ההצגה לא אחת, עוצרת את הנשימה וסוחטת קריאות התפעלות שכמותן לא שמע היכל התרבות מעודו.

אגב, הגלגל מודולרי. כלומר - גודלו (ומספר הנורות המשתתפות בחגיגת התאורה) מותאם לגודל, לרוחב ולגובה של הבמות שיארחו את "אתניקס 30" בהמשך הדרך. יש בו גם נקודת תורפה אחת: התאורה כה עזה וכה דומיננטית במשחקים של אור וחושך, עד שהיא מסמאת את מצלמות הווידאו במעגל סגור שמעבירות את המופע בשידור ישיר לשני המסכים שמצדי הבמה, ומייתרת אותם. ובכל זאת, חוויה ויזואלית עזה, צבעונית וחסרת תקדים.

היכל התרבות כמועדון ריקודים

את המופע הראשון בסיבוב החדש של אתניקס, פתחה הלהקה במסיבת יום הולדת חגיגית, שהפכה את היכל התרבות למועדון ריקודים, עם 25 מלהיטיה הגדולים לאורך השנים. ברשימת השירים המקורית נכללו עוד ארבעה, אך אחרי שעתיים בדיוק של הופעה הדוקה ואינטנסיבית, החליטו נחמה והלהקה להוריד את השאלטר. די והותר, מספיק ולגמרי מספק.

למסיבה התייצבה אתניקס בהרכב מתוגבר. את הדני בתופים, תמיר קליסקי בקלידים, גלעד פסטרנק ויורם פויזנר בגיטרות ונחמה בשירה, חיזקו יאיר צברי בכלי הקשה (מן הסתם על חשבון גיטרת הבס שנעדרת דרך קבע כמעט מהסאונד של הלהקה) ושלוש זמרות ליווי, שזוהו רק בשמותיהם הפרטיים -תמנע, נטע ושרון.

הם, כמעט ולא משו מעמדותיהם, להוציא גיחות של פסטרנק משמאל ופחות ממנו פויזנר מימין, משאירים את ההצגה בלעדית לזאב נחמה, שלמרות ש"סונדל" בנעלי גיבורים כבדות משקל (שהזכירו את אלה המצולמות בחזית האלבום החדש "הטוב קורה"), גילה קלות תנועה מפתיעה, נוסף למצב הרוח העולץ וליכולת השירה הטובה ביותר שלו זה שנים. ודומה שהוא חגג את האירוע גם בשביל חבריו וביחד עם הקהל שלא נזקק לחימום ממושך כדי לעמוד על רגליו - לשיר, לרקוע ולשמוח, עם חתני האירוע.


אתניקס-ואייל-גולן-צילום-רונן-אקרמן.gif
אתניקס ואייל גולן (צילום: רונן אקרמן)






איחוד היסטורי

המופע בנוי משלושה חלקים. הראשון, הארוך מכולם, נטען באנרגיות רוקיות, והציג קלאסיקות כמו "שיר ישן", "כתם הפרי", "במכונית", "אישה נאמנה" (שנכתב במקור לישי לוי) החיים כל כך יפים, ושתי מחרוזות של להיטים מוקדמים עם "כמו האלים", "מושיטה" ו"היא לא תשוב" ו"תביא קצת דינרוס" ו"אגדת השמש והירח" (שנכתב במקור לריטה).

בחלק זה שולבו גם שני השירים היחידים מ"הטוב קורה" אלבומם האחרון - "גשם שלי" ו"תחליטי את", שניים שתודלקו בדגימות קוליות אתניות. כשהראשון נשמע כתפילת גשם אינדיאנית נוסח אברהם טל. אולי מעט מן הצפוי אבל אין טענות. המעמד לא נועד מלכתחילה להיות מופע השקה ל"הטוב קורה".

בסוף חלק זה, הצטרף ללהקה אייל גולן, לאותו איחוד היסטורי מדובר ומרגש. ההתרגשות ניכרה על גולן, פחות על נחמה. אולם מול היכל נסער על רגליו הפגינו השניים חברות גברית למופת והתלוצצו על שמועות על מריבות ביניהם (כשהעימות האמיתי היחידי לדבריהם היה בהתעקשות של נחמה שגולן ישיר בהגייה נכונה את "היי לי לְכַלָּה" ב"יפה שלי"...).

השירים המשותפים כללו גם את "צאי אל החלון", "בלעדייך", "לב של גבר" ו"בחוף של פורטוגל". אולי מעט מדי יחסית לציפיות ולשלושה אלבומים משותפים ששינו לתמיד את פני הפופ הישראלי, אבל גם הממתק של אייל גולן סיפק את הערך הקלורי המדויק במסיבת יום ההולדת.

החלק השני של המופע, מן הסתם בהשראת הסיפא של קודמו, שינה פאזה להיבטים האתניים-פולקלוריים-ים-תיכוניים-דנסיים, אולי המהות המקורית של אתניקס. את המעבר בין שני החלקים סימן  ה"איקס" המוצת במרכז גלגל התאורה, נתן אות ללהיטים דוגמת "ציפור מדבר", "קטורנה מסאללה" (שאירח כזכור את זהבה בן), "BMW שחורה" בצמוד ל"בית עם גינה", "יש אלוהים", מחרוזת של "תותים", "שניים שניים" ו"מקדש אהבה", "מתי לחזור" ו"ג'סיקה", שצבע את גלגל התאורה בשלל צבעי הקשת, משל היה דגל הגאווה.

החלק האחרון, המסיים, נועד להוריד לחץ ועצימות, להיות החלק הרגוע עם ההדרנים, שרובם ככולם בלדות. אולם כאמור לעיל אתניקס ויתרו על "מחר אני בבית", "חסקה", "אין לאן ללכת" ו"איש הקרח" (מ"הטוב קורה"), והסתפקו בשירי המוטו והמסר החברתיים והאופטימיים שלהם - "אהבת חינם" "יהיה לנו טוב" ו"האהבה תנצח".

האהבה של אתניקס אכן מנצחת. והתאורה שלה עוד יותר. וגם אם נדמה לכם ששמעתם הכל, יש עוד מה לראות.

אתניקס 30. היכל התרבות תל אביב. חמישי, 13 באוגוסט 2015


למועדי מופעים >

16/08/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע