סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: ליהוק - אמנות או שיחוק?
 

 
 


מבול של מחזות זמר עומד להתרגש עלינו השנה ועמוס אורן בוחן את הקריטריונים המקומיים לליהוק לתפקידים הראשיים. שלא במפתיע - ניסיון בימתי במשחק או שירה אינם בגדר חובה.

ליהוק הוא אמנות

עונת ההצגות הישראלית הנוכחית עושה סימנים של עדנה לז`אנר המחזמר. ל"שלמה המלך ושלמי הסנדלר", הלהיט הגדול של הבימה ולזיכרון המשכר של "שיקגו" בבית ליסין (דאשתקד), יצטרפו במרוצת החודשים הקרובים, לפחות ארבעה מחזות-זמר (לא כולל הפקות חנוכריסמס, ולא את שובה של "הכבש הששה עשר" ל"הבימה") רחבי-יריעה: "המפיקים" בקאמרי, "ברנשים וחתיכות" בבית ליסין, "הלהקה" בהבימה ו"סיפור הפרברים" באופרה הישראלית. לכך אפשר להוסיף גם הפקה פרטית-מסחרית עטורת כוכבים בשם "כמו בסרט".

המפתח להפקת מחזמר הוא הליהוק שלו. סיפור מצוין, מחזה מעולה, מוזיקה נפלאה ואכסנייה אחראית הם מרכיבים חשובים, אך לא תמיד מספיקים. הכרחי ואפילו קריטי הוא ליהוק התפקידים הראשיים. בעבר ידענו הצלחות ופגיעות "בול" מדויקות: מחנה מרון ב"הלו דולי", אילי גורליצקי, יונה עטרי ורחל אטאס ב"שלמה המלך ושלמי הסנדלר", אריק לביא ב"המלך ואני" וב"עוץ לי גוץ לי" ורבקה רז ב"גבירתי הנאווה", דרך יהורם גאון ב"קזבלן" ועד ריטה ב"גבירתי הנאווה"` ודודו פישר ב"עלובי החיים", ובמידה מסוימת גם חני נחמיאס ורמה מסינגר (כל אחת בנפרד) ב"צלילי המוזיקה".

ליהוק הוא אמנות. שילוב של ניסיון וידע, טביעת עין לצד תחושות בטן, וגם קריאת המפה ברגע נתון והבנה שיווקית. חלק מפרמטרים אלה פחות אמנותיים ויותר ממוענים ליצירת דעת קהל. אלא שבניגוד לבירות המחזמר העולמיות ברודוויי בניו יורק וה"ווסט אנד" בלונדון בהן בכוחו של להיט להפוך את משתתפיו האלמוניים לכוכבים בן לילה, הסיכוי שזה יקרה בישראל אינו גדול. כי בקושי נותנים כאן הזדמנות לאלמוניים. מעדיפים מוכרים או שמות שכבר סומנו. אפילו ריטה ופישר - היא נצצה בגירסת המחזמר של בית צבי, והוא הפליא לחזן קודם.

קומיקאים ולא זמרים

כשהדרישה היא להבטיח הצלחה בקופה (מטעמי תקציב, יוקרה ויריבות) אך טבעי שבמאים ומנהלים אמנותיים, מבלי להמעיט בטביעת העין והשיפוט של מי מהם, יעדיפו שם מוכר ובחירה "בטוחה", על פני צעד נועז והחלטה מפתיעה. "מרי לו" (שנשענת על היצירה המוזיקלית של צביקה פיק) ביכרה סלבריטאים וכוכבני-פופ (יעל בר-זוהר, אילנה אביטל ואמיר פיי גוטמן) על פני שחקנים שרים ובעלי ניסיון בימתי מובהק.

יצא מהכלל והיווה בשל כך הפתעה נעימה, השחקן יגאל שדה, שגם היום אף אחד לא יעמיס על כתפיו גורל של מחזמר. עובדה. הבמאי אילן רונן העדיף על פניו את אבי קושניר לתפקיד הכפול הראשי ב"שלמה המלך ושלמי הסנדלר". עם ניסיון של "הופה הולה" באירוויזיון, קושניר אינו זמר למחזמר. אבל חינו, ממזריותו הבסיסית וקלות תנועתו היו הברקה ושיחוק. מול גלית גיאת, שהייתה בחירה "נכונה" וצפויה (כנעמה), מירי מסיקה, שסומנה לכוכבות בזירת הפופ, הייתה ליהוק אמיץ לתפקיד נופרית שלא הכזיב, וגם לא הפריע לה להפוך לזמרת השנה (בניגוד לאורית שחף, סולנית להקת "היהודים", אך לא שחקנית, שאיכזבה קשות בחידוש אופרת-הרוק "מאמי").

החיבור הנכון בנקודת הזמן הנכונה בין אמן-שחקן-זמר-בדרן (מחקו את המיותר) לבין דמות במחזמר, הוא המהות החמקמקה שמאייר ליהוק מוצלח. האם זה הצפוי לנו? ב"המפיקים" (מראשית ינואר) יככבו שלמה בראבא ודרור קרן. בול עליהם, אבל הם קומיקאים מצטיינים, לא זמרים. הראשון, אם נתעלם מגיחותיו בדמותו של יאצק, הכהן המיתולוגי של השירה בציבור, זימר לאחרונה לפני כ-35 שנה, כששירת בלהקת פיקוד מרכז; לגבי קרן - אם להיות רעים, נאמר שהכי קרוב שהוא הגיע לשירה היה כחתנו של שלום חנוך, אולם אי אפשר להתעלם מהעובדה שהשתתף בקברטים מוזיקליים שונים ועשה עבודה לא רעה בכלל (קברט שירי חנוך לוין, והמופע "קצה של חוט" למשל).

בכל מקרה סביר שאיכויותיהם הארטיסטיות (!) האחרות של בראבא וקרן הן שהינחו את הבמאי מיכה לבינסון. את הזימרה המקצועית יספקו אלי גורנשטיין, איציק כהן (יוצא "בנות פסיה") ועידן אלתרמן (יוצא "לולה").

מבחן התוצאה

הליהוק של "ברנשים וחתיכות" (ממרץ) מסקרן יותר. לציפי פינס, המנכ"ל והמנהלת האמנותית של בית ליסין יש הילה של מלהקת מבריקה, אולטימטיבית, עם קבלות בהצגות רפרטואריות שוטפות וגם ב"שיקגו" (עם ריטה, מיה דגן, ששי קשת ו...ישראל קטורזה). אך נדמה שבבחירתה בצביקה הדר לתפקיד הראשי במחזמר המהמרים של סוורלינג, בורוז ולסר, נכנסו שיקולים חוצ-תיאטרוניים.

על פניו, אין מתאים יותר מז`וז`ו חלסטרה לגילום דמות של קומבינטור, אבל הדר למרות שנהיה שר טקס לענייני "לא נפסיק לשיר", "כוכב נולד" ו"שיר נולד" אינו זמר, ולמרות שהוא בוגר בית ספר למשחק, הפן הדרמטי באישיותו הבימתית, לא התגלה ב"השקרן" בתיאטרון חיפה, הצגתו היחידה עד כה. בהפקות חנוכה שבהן כיכב ("עלי באבא", "אלדין") הוא היה ונשאר צביקה הדר, כך גם בסרט "עפולה אקספרס", שבו חשף חד-פעמית ניצוץ דרמטי.

התדמית הסתדרנית-סחבקית שלו עולה בקנה-אחד עם התפקיד לו הוא מיועד, אם כי בברודוויי, לא היו מקבלים הנחייה של "נולד לרקוד" כתחליף לניסיון בתנועה. אך הדר נחשב כוכב והבחירה בו היא אמירה קופתית ברורה (לגיטימי בהחלט עבור בית ליסין שמייצר 84 אחוז הכנסה עצמית מתקציבו). לפחות לנבחרים האחרים יש ניסיון שירה ודרמה מבטיח יותר: מיה דגן ("שיקגו"), גיא זוארץ ("מרי לו", "פרפרים הם חופשיים") ולירז צ`רכי ("סוף העולם שמאלה").

דווקא בהפקה פרטית-מסחרית שתועלה בשיתוף קרן הקולנוע הישראלי יינתן ביטוי לאמנים שכשרון השירה שלהם אינו מוטל בספק, אך כישורי המשחק, של חלקם לפחות, דורשים עדיין הוכחה. שלומי מוסקוביץ כתב סיפור שמשלב שירים ידועים מסרטי קולנוע ישראליים, ובין המשתתפים - יהורם גאון, שלומי שבת, מיקי קם, ניצה שאול ואחרים. ההפקה, "כמו בסרט", מיועדת לעלות בפברואר לכ- 30 הצגות.

ועדיין בענייני עיבודים לקולנוע ישראלי - האודישנים ל"הלהקה" (מאת ענת גוב, ניהול מוזיקלי רמי קליינשטיין ובימוי אילן רונן) יתחילו בסוף החודש וההצגות יעלו במאי. מחזמר זה, המבוסס על סרטם המצליח של אבי נשר ושרון הראל, מאפשר דווקא בשל אופיו ותוכנו ליהוק שחקנים מתחילים ולא-זמרים במובהק. זה לא יקרה ב"סיפור הפרברים" (הבחינות נדחו מינואר למרץ, אחרי הבחירות; ההצגות נדחו מיולי לאוקטובר; במאי זר וירון גוטפריד כמנהל מוזיקלי). באופרה הישראלית יראו איך עושים זאת נכון, ללא התפשרות בקריטריונים אמנותיים.

בכל מקרה, אמנות הליהוק או סתם שיחוק, מבחן התוצאה הוא שיקבע.


30/12/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. התאהבת בציפי פינס?
חגית זומר , (09/01/2006)
2. שכחת לכלול את ההצגה המוסיקלית "התשמע קולי"
שרית , (01/01/2006)
1. קשה לעשות מחזמר בארץ
חובבת מחזות זמר , (31/12/2005)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע