סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן העולם האחר - עקרון הסימולציה
 

 
 
בראש האנסמבל האינטימי ניצב אריה צ׳רנר הוותיק שיצר דמות חידה מושלמת, שהחוקרת הצעירה מנסה לפענח את סודה. בסיום הוא נגע בכאב כפי שרק הוא יודע לעשות - באמינות נוגעת ללב."
תיאטרון החאן משתעשע עם מותחן פסיכולוגי שמברבר על עתיד וירטואלי שכבר התיישן


התבוננות נטולת שיפוט

צר לי לאכזב את חמשת שחקני תיאטרון החאן, את הבמאית איה קפלן ואת אלי ביז׳אווי, המתרגם, ועמם את המעצבים שכולם עשו עבודה מקצועית נהדרת. אבל ההשקעה שלהם במחזה ״העולם האחר״ של המחזאית האמריקאית ג׳ניפר היילי, היא לכאורה אשליה שפייר קורניי בן המאה ה-17 היה חותם עליה בשעתו בשתי ידיים, אך בניגוד למחזה שלו שהועלה בחאן, היא התיישנה ברגע שהסתיימה כתיבתה או נפתח עליה המסך הראשון בלוס אנג׳לס לפני חמש שנים, ועוד יותר מזה בלונדון לפני שלוש שנים.

מבלי להיכנס לפרטים העלילתיים הסבוכים של המחזה, אציין כי הוא מוגדר כמותחן פסיכולוגי שבו חוקרת מנסה לפצח את קוד הכניסה לרשת שיצר איש אחד והעמיד אותה לרשות המעוניינים לחיות את המציאות שלהם בעולם האחר, מבלי שייחשבו להם מעשיהם לחטא מוסרי כלשהו.

אבל... מותחן פסיכולוגי הוא תרגיל ותיק מאוד בדרמה, החל מ״אדיפוס המלך״ של סופוקלס, עבור ל״המלט״ של שקספיר בואכה ״אליס בארץ הפלאות /בארץ המראה״ של לואיס קרול ואפילו ״1984״ של ג׳ורג׳ אורוול. וכמובן הס מלהזכיר את היצירות הקולנועיות, הספרותיות המדעיות-בדיוניות ונבואיות - שפע גדול שמיישן את עקרון הסימולציה שהיילי משתמשת בו, במין התבוננות נטולת שיפוט, כדבריה.




העולם האחר, צילום: יעל אילן



ההתבוננות הזו שאיננה תולה אשמה או ערך מוסרי במה שמתואר במחזה, מעלה את השאלה: לשם מה? ועל כך לצערי אין לי תשובה, לבד מזו של חטא התיאטרון שהוא עצמו מין סימולטור שאנו באים אליו להתנסות במציאות (אם יש דבר כזה) או באמת (אם יש דבר כזה). שאולי יהיה פנס שיאיר לנו את המציאות והאמת, כאמור, של המציאות הגשמית של העולם הזה. 

ואם אתם חושבים שהסתבכתי חכו עד שתשמעו את עודפי המלל של 45 הדקות הראשונות של ההצגה. זה אולי המותחן שאליו מתייחסת הגדרת המחזה - מתי כבר יפסיקו לחפור במילים ויעברו למעשים? כשאלה מגיעים מתעורר המחזה, וגם ההצגה, ל-40 דקות יפהפיות של בימוי ומשחק ולעוד חמש דקות שיש בהן ריגוש מסוים לצד סיבוך חדש לא מוסבר. אולי, אם תלכו לראות, תבינו טוב יותר ממני.




העולם האחר, צילום: יעל אילן


אנסמבל אינטימי

בכל מקרה תיהנו מהתפאורה הנהדרת שיצרה סבטלנה ברגר, כפיתרון מעניין של מציאות כפולה, עם שער גדול שק' הקפקאי היה מצליח להיכנס דרכו אל הטירה. בולטת במיוחד בתוך הכהה של הבמה השמלה נוסח אליס שעיצבה יהודית אהרון בין שאר התלבושות המצוינות שיצרה. התאורה של רוני כהן שיחקה בגדול את הכפילות של שני העולמות, בעזרת הווידאו ארט של גיא רומם - studio insight, והמוזיקה של אבי בללי שהיא דרמטית במעברים השבים ונשנים בין העולמות, או רגועה וקסומה אי שם בעולם האחר.

איה קפלן השתמשה בכל אלה ומבלי לחוס על הקהל והשחקנים גם יחד. הם שלטו היטב וללא חריקות בטקסט המתיש, בשפה מדויקת מאוד של אלי ביז׳אווי, ככל שהיה ניתן להבין מה נאמר בה. אינני בטוח שקלטתי יותר משני שלישים של הברברת. אבל הם התעקשו, אני קצת נחנקתי ויחד הגענו בשלום אל הרגעים המעניינים.




העולם האחר, צילום: יעל אילן



בראש האנסמבל האינטימי ניצב אריה צ׳רנר הוותיק שיצר דמות חידה מושלמת, שהחוקרת הצעירה מנסה לפענח את סודה אולי אף יותר מאשר את קוד הכניסה לרשת שיצר, ומאמין בנחיצותה ויעילותה. בסיום הוא נגע בכאב כפי שרק הוא יודע לעשות - באמינות נוגעת ללב. 

מולו, החוקרת של יעל טוקר הנהדרת (״רווקה פלוס״ בקולנוע), בתפקיד ראשי ראשון בקריירה שלה בתיאטרון הרפרטוארי מאז סיום לימדיה בסמינר הקיבוצים לפני עשר שנים. היא הייתה אנטיפתית כפי שהטקסט השופע שניתן אילץ את התפקיד, ובהמשך חשפה ברגישות רכיבים חבויים שהעניקו לעלילה את הפן האנושי, אולי היחיד שיש במחזה.


  


סוזאנה
פפיאן הייתה איריס, בדיוק מושלם של הדרתה כ״ילדה קטנה וקורנת״, ונוכחותה הייתה שובת לב, ממש כמו האורח שלה, בגילומו החידתי בהתחלה והרומנטי בהמשך, של אריאל וולף. יהויכין פרידלנדר היה נסער כהוגן בתפקיד מסובך ומסבך של מורה למדעים בגיל העמידה. 

ובקיצור מסכם - החמישייה הזאת הצליחה יותר מהמחזאית לתת ל״עולם האחר״ ניחוח של תיאטרון טוב. 

למועדי מופעים >

21/03/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע