סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון יונתן בלומנפלד חולם על גידי
 

 
 
זה אשכרה מחזמר, עם שירים ועם נגנים חיים, על חמש דקות בתוך ראשו של אדם שבסך הכל יורד בבוקר לקנות חלב במכולת ורוצה להתחיל עם המוכרת. כמעט אפס עלילה. ניסיתי לכתוב כמה שיותר גדול על כמה שיותר קטן. להסתכל מבחוץ על אדם שעומד לחצות כביש זה לא כזה מעניין, אבל מצד שני, כל כך הרבה מתרחש ברגע הזה, שיכול לספק חומר לאלף מחזות, לא לאחד."
לקראת העלאת "גידי - מחזמר בהקיץ" של תיאטרון האינקובטור, יוצר המחזה בלומנפלד בשיחה עם טל גורדון על השילוב שבין מילים, מוזיקה, ירושלים והפרעות קשב


לפני עשר שנים בערך נסעתי לירושלים לעשות כתבת טלוויזיה על חיי הלילה והתרבות של העיר, וחזרתי המומה מהאינטנסיביות ומשפע ההיצע התרבותי והגיוון שגילינו בשיטוט של לילה ירושלמי אחד.

אותה אינטנסיביות מלאת אנרגיה מורגשת גם בשיטוט באתר של תיאטרון האינקובטור שהוקם לפני 13 שנה כדי להעצים את היצירה הירושלמית ולשים אותה במרכז הבמה. מהצגות ילדים ועד ערבי פואטרי סלאם, מעיסוק בזהות הישראלית ועד נגיעה חדשה במקבת, כשבאמצע המון הפקות מוזיקליות בז'אנרים שונים. נראה שהאינקובטור יכול להציע תוכן כמעט לכל סוג של קהל. 

ביום שלישי הקרוב, 17 ביולי 2018, יגיע האינקובטור לצוותא בתל אביב, ויערוך את הפרמיירה של "גידי - מחזמר בהקיץ", בכיכובו ובבימויו של מי שכתב והלחין את המחזמר יונתן בלומנפלד.

"קראתי פעם את 'הזקן והים' של המינגווי", מספר בלומנפלד, "ויצלבו אותי רוב האנשים על מה שאני אומר עכשיו, אבל זה תכלס ספר על כלום, וזה נכנס כל כך עמוק, שבאיזשהו שלב לא הבנתי למה אכפת לי כל כך מהאדם הזה ומאיך שהוא קושר את הקרס. הרי זה לא התחום שלי, קרסים לא מעניינים אותי... אז הייתה תקופה שממש רציתי לכתוב סיפור על דברים שהם לא סיפור, לפתח את המקומות האלה, ולכתוב סיפור של שעה וחצי על חמש דקות."



יונתן בלומנפלד, צילום: שחר גולדנברג

מחזמר על רגע אחד


וזה בדיוק מה שקורה ב"גידי - מחזמר בהקיץ". דקות ספורות בהן אדם עומד לחצות את הכביש כדי להתחיל עם המוכרת במכולת, הופכות למחזמר שלם שבו מחשבותיו של איש אחד בבוקר אחד מתרוצצות על הבמה, עד שיגיע לצד השני של הכביש, אם בכלל.

"זה אשכרה מחזמר, עם שירים ועם נגנים חיים, על חמש דקות בתוך ראשו של אדם שבסך הכל יורד בבוקר לקנות חלב במכולת ורוצה להתחיל עם המוכרת", אומר בלומנפלד. "כמעט אפס עלילה. ניסיתי לכתוב כמה שיותר גדול על כמה שיותר קטן. להסתכל מבחוץ על אדם שעומד לחצות כביש זה לא כזה מעניין, אבל מצד שני, כל כך הרבה מתרחש ברגע הזה, שיכול לספק חומר לאלף מחזות, לא לאחד, וזה מה שרציתי לחקור.

"חמש דקות שאנחנו מותחים על פני שעה וחצי של רצף תודעה, ומנסים לתת ביטוי למחשבות הכי קטנות שיש לאדם באמצעות עלילות גדולות ושירים דרמטיים, וכל הפאתוס שמחזמר יכול לייצר, כשברקע יש לנו עוד סיפור צדדי על מלאכית מוות. זה אדם שעומד על סף כביש ורוצה לחצות אותו, ולא יודע שמלאכית מוות עשויה לשים סוף לכל הסיפור הזה."




גידי, מחזמר בהקיץ, צילום: ארתור לנדה


ואתה חובש ארבעה כובעים, ככותב, מלחין, במאי ושחקן בהצגה.

"לא יודע אם ארבעה, כי הכותב והמלחין זה כמעט אותו דבר בעולם שלי. במאי זה כובע שלא מיהרתי לקחת, אבל מנהל התיאטרון אריק עשת הציע לי, ועניתי לו, 'בשום פנים ואופן לא'. ואז ראינו כמה במאים, והוא שוב הציע לי, ואז אמרתי לו כן. גם לשחק לא רציתי, אבל עזב אותנו שחקן, וגם פה היה דבר שהוביל לדבר ואיכשהו יצא ככה. מאז יצא לי כבר לביים עוד מחזה, אבל עד אז היה לי הפחד לחבוש, באמת, יותר מדי כובעים, או לקפוץ מעל הפופיק."


  



"אוהב שמתערבים לי ביצירה"



לקפוץ מעל הפופיק זו אמירה שמקבלת משמעות קצת אחרת בהתחשב בכך שכתיבה, הלחנה, בימוי ומשחק הם מחלקה אחת בלבד מתוך עיסוקיו הרבים של בלומנפלד, תסריטאי טלוויזיה, כותב, מלחין, אמן ספוקן וורד שאוחז גם בתואר אלוף ישראל בפואטרי סלאם לשנת 2014 , מוזיקאי וחבר בלהקת DirtyFly.

איך אתה מצליח להספיק ולגעת בכל כך הרבה תחומים?


"בחרדות... אני חושב שכל פרויקט שלי שמגיע לאנחת הרווחה של שלבי הסיום זה הרבה בזכות הצוות שאני עובד איתו. אמנם הייתי פה במאי, אבל היה לי צוות של שחקנים יוצרים שגם קיבלו את הגושפנקה שלי לגלות מעוף ולחקור את הדברים בעצמם, ואני חושב שזה משהו שעובר כחוט השני בכל מה שאני עושה: אני נורא אוהב שמתערבים לי ביצירה. זה נורא נחמד לי ונעים לי שאנשים מציעים לי רעיונות שלא הייתי יכול לחשוב עליהם בעצמי. אז מצד אחד מה שיוצא בסוף לא תואם את החזון שלי, אבל מצד שני, זה חזון הרבה יותר טוב ממנו, אז למי אכפת..."

אבל מאיפה האנרגיות? הפרעת קשב ששודרגה?


"יש לי הפרעת קשב, אין ספק. נורא קשה לי להתרכז, והאקלקטיות הזאת מאוד עוזרת לרסן את זה, אבל נראה לי שזה גם מאפיין שהוא לא רק שלי אלא קצת של התקופה."


  

 

יצירה ירושלמית

נראה שתיאטרון האינקובטור ובלומנפלד תואמים כמו כפפה ליד, והיוצר עצמו מעיד כי "האינקובטור הוא קודם כל בית. מקום אידיאולוגי מבחינתי, שממש שם דגש על יצירה ירושלמית בירושלים. אריק, המנהל, לא התפשר על זה שגם אם רוב השחקנים בהצגה הם תל אביביים, במשך שלושה חודשים הם יקומו בשש או שבע בבוקר, וייסעו כל יום לעשות חזרות בירושלים, אף על פי שיותר קל ויותר הגיוני היה לעשות חזרות בתל אביב.

"האידיאולוגיה הזו היא דבר שאני מאוד-מאוד מעריך, כמי שגדל פה רוב החיים. כרגע אני בגיחה של שנתיים לתל אביב, אבל איכשהו, מאז שעברתי לתל אביב כמות העבודה שלי בירושלים שולשה.

"התיאטרון הוא אחת הדרכים שלי להישאר מחובר לאידיאולוגיה הזאת, וזה תיאטרון נפלא, שנותן לאנשים כמוני, שלא כל אחד היה לוקח, הזדמנויות גדולות. אריק הוא אדם שקודם כל מאוד חשוב לו לטפח יוצרים ובאמת ללכת איתם דרך. הוא ממש הטיל עליי אחריות שאפילו אני לא הייתי נותן לעצמי. אני לא הצעתי את עצמי בתור במאי לדבר הזה, והוא כן, ואני חייב לו הרבה על ההזדמנות הזאת והאמונה הזאת.

"עשיתי עם 'האינקובטור' דברים גם לפני ההצגה הזאת, כי הם נותנים בית גם לספוקן וורד ולפואטרי סלאם, אז מהבחינה הזאת הוא בנאדם שהוא מלאך, ואדיר שיש את זה, כי בשורה התחתונה, כיוצר עצמאי שיוזם לעצמו את הפרויקטים, נחמד מאוד לקבל פתאום אמון גדול שכזה. יוצר עצמאי הרבה פעמים לא יכול להאמין בעצמו ברמה הזאת, ומהבחינה הזאת האינקובטור זה נכס."




יונתן בלומנפלד, צילום: נועה לבנת





המוזיקה שבכתיבה


הפרקטיקה שבאה מהספוקן וורד נוכחת בכתיבה של ההצגה?


"בטח. בכתיבה שלי אני עובד כמעט קודם כל מהאוזן, מאיך הדבר נשמע, מהקצב והמצלול שלו. בגלל זה, לתחושתי הכתיבה וההלחנה הולכות יחד, אחת בתוך השנייה. זה בדיוק המקום שבו הקו בין תוכן לצורה מיטשטש. מתי אני כותב מהאוזן ומתי מהלב, מתי יותר חשוב לי איך משהו נשמע יותר מאשר המסר שהוא מעביר. בספוקן הכתיבה שלי מאוד מוזיקלית, ולמרות שאין מנגינה יש תמיד איזו פעימה שנוכחת מתחת לדברים ואני ממש חושב שזה בא לידי ביטוי במחזה ובכלל. גם עכשיו, כשכתבתי איזו סדרת ילדים, שאמנם אין בה מוזיקה, מישהי שראתה את הסדרה אמרה, 'וואו, היא נורא מוזיקלית'. וזה בגלל שהכתיבה נורא מודעת לצלילים שלה."


  


מה שאני אוהבת לקרוא "אמת פונטית", אמת של סאונד.


"כן. הייתי פעם במקהלה של נועם ענבר, ושם זה ממש שירה פונטית. מילים שכמעט ולא עושות היגיון, אבל העברית מתפקדת ככלי מוזיקלי שם. הבחירה של המילים נשענת כמעט לגמרי על איך זה נשמע, ואני חושב שלמדתי הרבה מאוד מזה. וכן, זו כתיבה מאוד פונטית."

תוך כדי דיבור איתך אני נזכרת שלאחרונה ראיינתי את אלון עדר על אופרת הרוק שהוא כתב, "רובי גע בעולם". פתאום החזרה לפורמט הזה הופכת לתופעה?


"יצא לי לדבר על עם אלון עדר לפני איזה שבוע, כי עשינו במקרה פרויקט משותף. כן, זה מאותו מקום, יש פה איזה ז'אנר שאפשר לעשות בו המון, והוא רק מחכה לאנשים שיבואו לעשות בו ניסויים ולבדוק מה אפשר להוציא ממנו. זה כיף טהור, גם כצופה וגם כמבצע. מראש, אחת הסיבות שלי לעשות את זה הייתה איזה געגוע למחזות זמר. זה ז'אנר שצריך להיות יותר ממנו. זה כאילו ז'אנר נורא לא מתבייש. אפשר נורא לעוף על עצמך במחזמר.

"אז זה הכי פורמט מחזמר, אמנם לא עם 50 איש, שזה כבר סוגיה של לעשות תיאטרון בארץ, אבל זה מרובה דמויות, שישה שחקנים שמפליאים לתמרן ביניהם, והשירים הם גדולים. התעקשתי על מוזיקה חיה (גיל גולדין בקונטרבס, קרן גולדנצוויג בקלרינט ומיכל סלומון, שאחראית גם על העיבודים והניהול המוזיקלי, בפסנתר; ט"ג). זה ניסיון להביא משהו קצת חדש בתוך הנוסטלגיה הזאת. זו חוויה שהיא מצד אחד נוסטלגית, שאפשר להתפרק בה על מחזמר שלא מתבייש להיות מחזמר, ומצד שני משהו חדש ומרענן, עם שפה שהיא גם נונסנסית וקלילה וכיפית, וגם עמוקה ורגשית ולא פוחדת."


גידי, מחזמר בהקיץ, צילום: ארתור לנדה




המחזמר "גידי - מחזמר בהקיץ" של תיאטרון האינקובטור יעלה בפרמיירה חגיגית ב-17 ביולי 2018 בשעה 21:00 בצוותא תל אביב. פרטים נוספים ורכישת כרטיסים בטלפון: 02-6543001, או באתר תיאטרון האינקובטור


למועדי מופעים >

15/07/2018   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע