סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן עמוס טלמון: מבלגרד לוושינגטון
 

 
 
ההתרגשות שלי בבלגרד הייתה כרוכה בניצוח על יצירה חדשה לגמרי, בביצוע בכורה... בסוף הערב הקהל יצא מגדרו במחיאות כפיים והתזמורת כבר ביקשה שאשוב לנצח עליה. זו הייתה חוויה גדולה בשבילי."
המנהל האמנותי של הסדרה הסימפונית הגדולה מדבר על העונה הקרובה, יצירות חדשות, מנצחים בינלאומיים והופעות בחו"ל. וגם שיחה קצרה עם מירון אגר, שיצירתו "ילד המדבר" תבוצע בסדרה באפריל 2020


מלאכי המוזיקה של הרצליה
 
בעונת הקונצרטים הקרובה 2019-2020 תציין הסדרה הסימפונית הגדולה בהיכל אמנויות הבמה הרצליה את שנתה ה-17. מבחינה תקציבית, הסדרה היא תופעה חסרת תקדים בארץ. 16 שנים שהיא מופיעה בפני קהל שרובו מגיע מהרצליה ומישובים סמוכים, אך אינה נהנית מתקציבי תרבות עירוניים או ממשלתיים וממומנת רובה ככולה על ידי המנהל האמנותי שלה, עמוס טלמון
 
"העזרה שאנחנו מקבלים מהיכל אמנויות הבמה בהרצליה היא בפרסום ובמכירת כרטיסים", אומר טלמון, שהוא גם מייסד הסדרה ומנצח על חלק מן הקונצרטים. "מימון או סיוע עירוני לפעילות שלנו לא ניתן. ניסיתי לאורך השנים לגייס את העירייה אבל למען האמת עייפתי מן החיזור."
 
את הסדרה הסימפונית הגדולה הגה טלמון מיום פתיחת ההיכל. בבסיסה עומדת הכוונה להביא להרצליה בקביעות תזמורות סימפוניות גדולות כמו התזמורות של ירושלים, ראשון לציון וחיפה וכן פעם בשנה את תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. "הבעיה שלנו כיום," מסביר טלמון, שינצח העונה על שלושה מתוך שמונת הקונצרטים, "היא גיל הקהל. יש לנו קהל חם ומפרגן, אבל הוא הולך ומתבגר וקהל חדש אינו ממלא את האולמות. עיקר העבודה כיום הוא לעמוד על המשמר ולחדש את השורות. בחודשים הקרובים אנחנו מנסים להפנות את עיקר המאמצים לריענון השורות. "  
  
 

התזמורת הסימפונית ירושלים צילום דוד וינוקר


מנצחים בינלאומיים
 
 
בעונה הקרובה יגיעו לסדרה מנצחים מאוסטריה, איטליה וסין. איך אתה בוחר אותם?
 
"במהלך השנים הסדרה יצרה לעצמה שם בינלאומי והיום רבים פונים אלינו. במקביל, יש כמה סוכנים של מנצחים שאני סומך עליהם. בדיעבד אני מקבל אישורים מן התזמורות השונות שלנו, שבין המנצחים האורחים בסדרה יש כאלה שהם טובים יותר מן המנצחים שמגיעים אליהם בסדרות הרגילות. זאת למרות שהתגמול הכספי שלי הוא תמיד נמוך ממה שהם מקבלים בתזמורות אחרות. ההסבר הוא בקשרים האישיים שנוצרו עם השנים."
 
מכירת חזרות כלליות לקהל אינה אופציה מבחינתך כי אולם הבית של התזמורת אינו בהרצליה. זה עשוי להיות עוגן שבו העירייה יכולה לסייע לך.  
 
"נכון, חוויה של נוכחות קהל בחזרה כללית קורית לי מחוץ לישראל. בפראג למשל ניצחתי על חזרה כללית והאולם היה מפוצץ בקהל."
 
העובדה שאתה מזמין מנצח לקונצרט בודד לא בעייתית?
 
"ראשית, לא תמיד זה קונצרט בודד. לעתים תזמורת ירושלים מבצעת את אותה תכנית באולם הבית שלה עם המנצח האורח מהרצליה. יש דיבורים עם תזמורת חיפה לנסות ולבצע איתם תכנית זהה לזו של הרצליה. עוד מקום שבו יש לסדרה נוכחות הוא היכל התרבות של אשדוד, שם הסדרה מיוצגת פעם אחת בשנה. אבל כעיקרון רוב התזמורות באירופה מנגנות גם הן כל תכנית רק פעם אחת, כך שההבדל היחיד הוא בזמן הטיסה משם לכאן. אם אתה מכוון לשאלה האם יש הגיון כלכלי בביצוע של אותה תכנית פעמיים בהרצליה, נראה לי שזה סיכון. הייתי חושש לעשות זאת."   
 
האם המנצחים האורחים אומרים לך מראש שהם מעדיפים לנצח על תזמורת מסוימת מתוך התזמורות המשתתפות בסדרה?
 
"יש מנצחים שאומרים, אבל אני מוכרח להגיד שבשנים האחרונות עניין ההעדפות כמעט שאינו קיים."   
 

עמ×?ס-×?למ×?ן-×?×?צ1.jpg
עמוס טלמון תמונת יחסי ציבור


בין המוכר למאתגר
 
 
אתה קובע את התכנית לבד או בשיתוף המנצחים האורחים?
 
"אני קובע את התכנית השנתית. לעתים מנצח מבקש יצירה מסוימת ואז אני בודק את ההיתכנות מכיוונים שונים ומחליט אם להיעתר לבקשה או לא."
 
ומה הקריטריונים שלך לקביעת התכנית?
 
"בבניית העונה אני מחפש את השילוב בין מה שהקהל אוהב, יצירות פופולאריות, לבין יצירות שסדרה שקיימת כבר שנים רבות כל כך יכולה להציע לקהל, גם אם הן אינן הבחירה הטבעית הראשונה שלו. אם נתרגם את חופש הבחירה לאחוזים, אני לוקח 20 אחוזי סיכון בשילוב יצירות פחות מוכרות. אבל יש עונות, כמו העונה הנוכחית והעונה שעברה למשל, שבהן יש יחסית יותר יצירות פחות מוכרות, כמו יצירות של הצרפתי ונסן ד'אנדי או סזאר פרנק.
 
"מבחינתנו גם הסדרות הקרובות בחודשים מרץ ואפריל, שבהן אנצח על 'בריאת העולם' של היידן ועל 'רקוויאם' של ורדי, הן לא בשגרה ולכן העונה ה-17 תהיה יותר במיינסטרים. אבל כשאני מתבונן מחדש ברשימת היצירות של העונה הבאה, נראה לי שיש כאן כמה יצירות פחות מקובלות. למשל 'מנוחת אחר הצהריים של הפאון', של דביסי, או 'סימפוניה ונציאנה' של סליירי או הפתיחה ל'המלט' של ליסט.
 
"ישנו עוד שם פחות מוכר בעונה הבאה – המלחין מירון אגר עם היצירה שנקראת 'ילד המדבר'. אגר לא מזוהה עם הסצנה הקלאסית. הזדמן לי לשמוע אותו בשירים שלו במופע בבית פרטי, פניתי אליו ולמעשה זו הפעם הראשונה שהוא כותב יצירה לתזמורת, שבה הוא גם ישיר וגם ינגן על דרבוקה. בסוף העונה הבאה נביא גם פינוק לקהל הוותיק, כאשר על הבמה תתייצב יחד עם תזמורת ראשון לציון מקהלה של מאה זמרים, בקונצרט של קטעי מקהלה מפורסמים. מה שיוצא לדעתי מצוין בשנה הבאה הוא קונצרט סילבסטר עם תזמורת חיפה שיהיה קונצרט וינאי מוחלט. אני מחכה לקהל שיגיע בחליפות ובשמלות נשף. המוזיקה תהיה מקפיצה."
 
בקונצרט האחרון בעונה הבאה, תזמורת חיפה תנגן מוזיקה מתוך פסי קול של סרטים מפורסמים. זה ילווה בהקרנה של קטעים מתוך אותם סרטים?
 
"זו הכוונה, בשלב זה אנחנו בודקים את האפשרויות." 



התזמורת הסימפונית של רדיו סרביה בבלגרד, אוסף פרטי

 

ניצוח בסרביה ובארה"ב
 
בדצמבר ניצח עמוס טלמון על התזמורת הסימפונית של רדיו סרביה בבלגרד: "זו תזמורת טובה מאוד, אולם נהדר. התכנית הייתה מאתגרת". במרכז הקונצרט עמד ביצוע בכורה עולמי ליצירה חדשה של המלחין הסרבי הפופולארי מיודראג מיסה סאביץ'. היצירה, "יום חמישי האדום האחרון", נכתבה בהשראת הפגנת הענק שהתקיימה באוקטובר 2000 נגד נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ'. עשרות אלפי אנשים יצאו לרחובות בקריאות "די לשקרים" ו"ווצ'יץ' גנב", ורבים מן המפגינים שרקו במשרוקיות הזכורות לסרבים מן ההפגנות נגד סלובודן מילושביץ'. המלחין סיפר כי היצירה המורכבת, המכילה רגשות מנוגדים, נכתבה בנשימה אחת כסדרה של רשמים, וזרמה מן ההפגנות ברחוב אל התווים.  


עמוס טלמון בבלגרד, אוסף פרטי

 
"היצירה," מספר טלמון, "מתארת את נהירת הרבבות לכיכר הרפובליקה. ניתן לחוש את ריצת ההמון, את הפחד. זו הייתה חוויה מיוחדת עבורי. בשיבוץ הראשון הם רצו שאנצח כמה חודשים קודם, אבל היה מדובר ביצירה אוונגרדית שלא דיברה אליי ודחיתי את ההזמנה. היצירה החדשה של סאביץ' מתקשרת איתי יותר, וכמובן גם עם הקהל.
 
"מעבר להתרגשות הכרוכה בניצוח על יצירה חדשה לגמרי, ביצוע בכורה, ניצחתי באותה תכנית על הסולנית הצעירה ביאנקה פאוסילי אוסטויץ, פסנתרנית שזכתה בתחרות מקומית. היא ניגנה את הקונצ'רטו הראשון של ליסט והיצירה האחרונה הייתה הסימפוניה הרביעית של ברהמס. זו הייתה חוויה יוצאת דופן גם בהשוואה לחוויות מרגשות שהיו לי באולמי קונצרטים. בסוף הערב הקהל יצא מגדרו במחיאות כפיים והתזמורת כבר ביקשה שאשוב לנצח עליה. זו הייתה חוויה גדולה בשבילי." 
 



תזמורת אמדיאוס בניצוחו של עמוס טלמון בוושינגטון, צילום: אודליה טלמון


"היה עוד קונצרט מיוחד בוושינגטון בירת ארה"ב, שיזם אותו הפסנתרן הישראלי גיל גרבורג, שמתגורר בברלין. גרבורג מאוד פופולרי בהופעותיו עם תזמורת "אמדיאוס" בבירת ארה"ב. חברי התזמורת מנגנים גם בתזמורת הסימפונית הלאומית ובעוד תזמורות באזור, והנשפנים מגיעים מתזמורות כלי הנשיפה המפורסמות שמתפקדות בעיר. עשינו קונצרט צהריים עם יצירות של מוצרט ובטהובן באחת הכנסיות בעיר, והיה אירוע מוזיקלי מאוד מוצלח. גרבורג ניגן את הקונצ'רטו השני של בטהובן. מאוד נהניתי שם." 
  
יש הסתכלות קדימה?
 
"אני מסתכל קדימה לעונה ה-20, אם יתנו לנו להמשיך ולעשות."   
  




קבלת פנים שלאחר הקונצרט עם נספח התרבות ודובר השגרירות


המלחין שלא ידע תווים
    
 
למירון אגר, שיצירתו "ילד המדבר" תבוצע בסדרה הסימפונית הגדולה באפריל 2020, הכתיבה לתזמורת היא חוויה חדשה. אגר, בן 41, מרבה להופיע בסלונים שונים בארץ ובמקומות נוספים.
 
יש כלי שאתה מתמחה בו?
 
"אני אינסטרומנטלי. במופע שעמוס טלמון היה נוכח בו ניגנתי בגיטרה, אקורדיון, קחון, חליל, מפוחית ומלודיקה. בסוף המופע הוא ניגש אלי ואמר שמאוד התרשם מהיצירתיות שלי, ובעקבות זאת הזמין יצירה. יש לי רומן ארוך עם מוזיקה קלאסית, יותר ברמת הפנטזיה מאשר בכתיבה. אני לא יודע אפילו לכתוב תווים, אבל ההזמנה של עמוס נראתה לי הזדמנות טובה. חשבתי יומיים וטלפנתי אליו."
 
וככה נולד "ילד המדבר"?
 
"הוא נולד עוד קודם."
 
למדת נגינה בכלל?
 
"כמה שיעורי אורגן בכיתה ג', עשרה שעורי פסנתר בכיתה י"א, וארבעה שיעורי גיטרה. תיאורטית הייתי רשום בבית ספר רימון, אבל אף פעם לא למדתי נגינה." 
 

מירון אגר, צילום: יעל כהן


מה יקרה עכשיו, כשהיצירה צריכה לקבל צורה של יצירה לתזמורת? מישהו צריך לכתוב תווים לכלי הנגינה.
 
"היצירה כבר נכתבה. יש לי חבר שמתפרנס מכתיבה לתזמורת, והיו לנו המון שיחות ארוכות. למזלי הוא איש עם סבלנות אין קץ. אני מטלפן אליו ואומר, כאן הכינור עושה טיגידין טיגידין. ואז הוא משרבט על מפית נייר ושולח לי בווטסאפ. הוא עזר לי טכנית והוא גם קצת מנטור. "
 
אתה מצליח להתפרנס מן הנגינה?
 
"כן, ב-16 השנים האחרונות יש לי הופעות, בעיקר של שירה בציבור, ובשנה וחצי האחרונות אני מעלה מופע יחיד של חומר מקורי שבו אני מדבר באופן בוטה על הפסימיות שלי לגבי עתיד המדינה. זה מופע מוזיקלי ברובו, עם שירים שכתבתי, ובו אני מספר על התהליך שעברתי מחשיבה ציונית פטריוטית וזהות ישראלית מובהקת דרך שירות קרבי משמעותי שנגמר בהלם קרב והחוויות של התפרקות הזהות."
 
לאיזה הרכב כתבת את היצירה?

"לתזמורת של כלי קשת בלבד, ואני אהיה שם עם דרבוקה ופעמוני רגל וגם אשיר. חוץ מזה תהיה שם מקהלה של עשרה זמרים שימחאו כפיים ויתנו תחושה של חפלה."

הקונצרט הקרוב של הסדרה הסימפונית הגדולה יתקיים ב-20 במרץ 2019 ב-20:30 בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה להזמנת כרטיסים : 1700-70-29-29


למועדי מופעים >

26/02/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע