אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון 39 המדרגות - גרסת הסלפסטיק
 

 
 
הסרט של היצ'קוק הוא ממש מותחן. המחזה, שבעצם מבוסס על הסרט, הוא מותחן קומי. לקחו את הרצינות של המותחן, והגיעו איתה לז'אנרים כמו סלפסטיק ופרודיה ופארסה, קומדיה מטורפת, וביחד עם זה המחזה ממשיך את העלילה של היצ'קוק, שיש בה מתח. השחקנים מחליפים כל רגע דמות, וזה עושה את המחזה מדליק, מבריק, משעשע, ופחות נשען על הסיפור והעלילה, אלא יותר על איך עושים את זה, על רמת הביצוע, על המצאות ופתרונות לדמויות ולסצנות."
הבמאי מיטקו בוזקוב מגלה איך הפך המותחן של היצ'קוק לפארודיה בימתית מטורפת


בשנת 1935 יצר הבמאי אלפרד היצ'קוק את סרטו הידוע "39 המדרגות" על פי הספר באותו השם מאת הסופר הבריטי ג'ון באקן. לפני כעשור יצר פטריק בארלו עיבוד בימתי לסרטו של היצ'קוק שזכה להצלחה לונדונית גדולה שהמשיכה לעולם כולו והגיעה לפני מספר שנים גם לארץ, באותה גרסה לונדונית מקורית.

ב-25 באוקטובר מעלה תיאטרון "הספרייה", השוכן בסמוך ל"בית צבי", את גרסתו שלו לאותו עיבוד, בבימויו של מיטקו בוזקוב, ובהשתתפות יוסי צברי, יוסי טולדו, סיון קרצ'נר ואורי שילה
 
שני שחקנים עושים 60 דמויות

"בחור בשנות ה-30 שלו, אינטליגנטי, חכם וחריף, משתעמם ונכנס לילה אחד לאולם תיאטרון, שם הוא מסתבך בסיפור מתח מאד מאד מתוחכם, שבסופו חייו משתנים ב-180 מעלות, והוא מוצא את עצמו עם משימה מסוימת בחיים שלו, ועם אהבה חדשה", מספר בוזקוב. "הסרט של היצ'קוק הוא ממש מותחן. המחזה, שבעצם מבוסס על הסרט, הוא מותחן קומי. לקחו את הרצינות של המותחן, והגיעו איתה לז'אנרים כמו סלפסטיק ופרודיה ופארסה, קומדיה מטורפת, וביחד עם זה, המחזה ממשיך את העלילה של היצ'קוק, שיש בה מתח."

"מה שמאד מעניין במחזה", מוסיף בוזקוב, "זה שארבעה שחקנים עושים על הבמה את כל התפקידים שיש בסרט. אחד מהשחקנים נשאר בתפקיד הדמות הראשית, הבחורה שמשחקת בהצגה עושה שלוש דמויות של נשים, ושני שחקנים עושים ביחד עוד כ-60 דמויות. הם מחליפים כל רגע דמות, וזה עושה את המחזה מדליק, מבריק, משעשע, ופחות נשען על הסיפור והעלילה, אלא יותר על איך עושים את זה, על רמת הביצוע, על המצאות ופתרונות לדמויות ולסצנות."

במה זה שונה מהגרסה הקודמת שעלתה לפני כמה שנים בארץ?

"מה שאנחנו עושים הוא בטוח שונה, כי זה הסיפור שלנו. המחזה נותן כל כך הרבה חופש לפרש וחופש להבין וחופש להביא המצאות משלך, שבעצם הרבה יותר קל לעשות את זה באופן אחר לגמרי מכל גרסה אחרת. המסגרת של המחזה מאד מאד פתוחה. היא נותנת נושא, ואיך אתה מפרש את זה ועושה את זה, זה כבר עניין של איפה אתה היום ואיך אתה מרגיש כלפי כל מיני סיטואציות או תופעות בחיים. אני בטוח שזה יהיה מאד שונה כי אני מבין שכמעט כל ההפקות שנעשו למחזה הן די שונות. הוא מאד נותן חופש ליוצרים ולשחקנים להביא את ההבנה שלהם והאמת שלהם."


 
39 מדרגות (צילום: נסקו קנצ'ב)


"זה כמו לנגן מוזיקה אחרת"

 
בתיאטרון הספרייה משתתפים רק שחקנים בוגרי בית צבי?

"תיאטרון הספרייה פועל הרבה מאד שנים, יש לו אולם משלו והוא עמותה נפרדת. בזמנו גרי בילו הקים את התיאטרון הזה כדי לתת ביטוי לבוגרים טריים או פחות טריים של 'בית צבי' לעשות דברים מעניינים שבדרך כלל לא עושים בתיאטרון הרפרטוארי, אבל הרבה פעמים משחקים בו גם שחקנים שלא קשורים ל'בית צבי'. בהצגה הזו, '39 המדרגות', משתתפים רק בוגרי בית צבי, אחד מהם סיים ממש לפני שנתיים שלוש, וכל היתר הם שחקנים עם ותק בתיאטרון."

ואתה, כמי שמביים גם בתיאטראות רפרטואריים ידועים כמו תיאטרון באר שבע, תיאטרון חיפה והקאמרי, ומצד שני כמי שמלמד ומביים גם בבית צבי, מרגיש את ההבדל בין לביים שחקנים צעירים לכאלה שצברו את הוותק הבימתי?

"בוודאי שכן. עשיתי הרבה מאד הצגות לתיאטראות הרפרטואריים בארץ ובחו"ל, ויש הבדל גדול. אני חושב שלביים שחקנים ותיקים זה דיאלוג ברמה אחרת. כבמאי אתה מתמקד בלנתח דברים ולהבין אותם באופן אחר, ולכתוב את ההצגה מחדש ביחד עם השותפים הוותיקים. את השחקנים הצעירים – מעבר לזה שאתה מנתח את המחזה - אתה צריך הרבה יותר להדריך, ולהיות המוביל, היוזם, הבנאדם שבעצם לוקח את ההחלטות ומוביל את הצעירים.

"אבל יש שם תענוג אחר לגמרי, כשיש כל כך הרבה אנרגיה ורצון והתלהבות, שזה קצת כאילו לנגן מוזיקה אחרת. עם שחקנים, כל פעם שאנחנו נכנסים לחדר החזרות זה ניסוי מסוים, זו הרפתקה מסוימת. אנחנו מתחילים משהו שאנחנו לא יודעים איך הוא יסתיים, וזה נורא תלוי בכימיה, באינטראקציה, בחופש לדבר אחד עם השני. את הצעירים הרבה יותר קל להדליק, קל יותר להגיע אליהם. מצד שני, לשחקן ותיק יש טכניקה והבנה במשחק שאפשר להגיע איתו למקומות אחרים, שזה כיף אחר." 

 
"חיפשנו פתרונות עכשוויים"
 
איך נראה חדר החזרות של ההצגה הנוכחית?

"צורת העבודה פה הייתה קצת אחרת. בחרתי את המחזה הזה כי אני מכיר את השחקנים האלה וממש רציתי לעשות אותו עם השחקנים האלה ספציפית. ופה היינו צריכים, באמת, למצוא הרבה מאד פתרונות, ולהבין איך להביא היגיון משלנו כדי להשלים את הפער. כי בכל זאת, המחזה הוא אנגלי, הוא מתכתב עם הסרט של היצ'קוק, והיינו צריכים למצוא, ביחד עם זה שאנחנו עושים מחווה להיצ'קוק, את הקשר שיגיד משהו לקהל שלנו, הקהל העכשווי, שגר בתל אביב ובישראל של היום.

"מצאנו את הפתרונות שלנו בעיקר בטכניקה, ובהבנה של איך לגשת לדבר הזה בכלל, ואני חושב שגם בהבנה של איך צריכים לעשות תיאטרון היום. איך צריכים לעשות היום משהו שמדבר בידור, בואי נגיד את המילה הזאת, 'בידור', אבל שעדיין נשאר במסגרת התיאטרון, ולעשות את זה עם הרבה אינטליגנציה, מצד אחד, ועם הרבה חופש."

איפה, לתפיסתך, עובר ההבדל בין תיאטרון לבין בידור?

"אני חושב שגם בתיאטרון תמיד יש נישה של תיאטרון שצריך לבדר. גם אצל שקספיר, גם אצל ברכט, גם אצל היוונים, יש מקום שבו אתה צריך להספיג את הדברים ולעשות את זה מול הקהל עם הרבה חוש הומור, וחוש הומור כבר מתכתב עם לבדר. אני, בתור צופה, לא כבמאי, כשאני רואה סרטים או קורא ספרים או הולך להצגות, מאד אוהב חומרים שמצליחים להצחיק אותי. זה לא אומר שאני צריך ליפול מהכיסא מרוב צחוק, רק שמדי פעם אני אומר, 'כמה זה מדליק', או נהנה ממה שזה עושה לדמיון שלי, ואחרי זה אני יכול להגיד, זה בידור."




מיטקו-בוזאקוב-ארז-וייס.jpg
מיטקו בוזאקוב, צילום: ארז וייס


"מנסים להשאיר חותמת ייחודית"
 
בחרת את המחזה כשאתה רואה שחקנים ספציפיים שישחקו בו

"כן. זה קודם כל יוסי טולדו ויוסי צברי, שיש לי איתם הרבה פרויקטים שעשינו יחד, והייתי אומר שהם שותפים שלי לדבר הזה. אלה שני השחקנים שעושים את כל הדמויות וצריכים לעבור מסצנה לסצנה, מדמות לדמות, מסיטואציה לסיטואציה, ולעשות מעין מיני-קרקס כדי להצליח ולהביא את כל הסיטואציות לידי ביטוי. אנחנו באמת עובדים הרבה שנים ביחד, אני מאד אוהב את חוש ההומור שלהם, מאד אוהב את איך שהראש שלהם עובד.

"ביחד איתם, סיון קרצ'נר שעושה את שלושת הבנות בהפקה, וגם איתה עשיתי כבר כמה הפקות ואני מאד נהנה. אורי שילה הוא הבחור היותר צעיר, שהיה תלמיד שלי וסיים לפני כשנתיים. אני רואה איך הם עובדים יחד, והם קצת דור אחר אחד מהשני, אבל כל אחד לומד משהו מהשני. בסופו של דבר אנחנו מנסים, כל היוצרים והשחקנים, להשאיר איזו חותמת אחרת, עם חוש הומור שבעצם שייך להצגה הזאת, ולא לכל הצגה אחרת."

אמרת קודם שהפרשנות למחזה מהסוג הזה נובעת מאיפה שאתה נמצא היום, ואתה, אם להחזיר אותך 30 שנה אחורה, בא ממקום מאד שונה מזה שאתה נמצא בו היום, כמי שעלה מבולגריה, בה גם רכשת את הרזומה הבימתי שלך

"תראי, לצערי היום זה כבר לא כל כך שונה. כל העולם מתחיל להיות כפר אחד גדול, ואנחנו קצת מאבדים את האותנטיות של כל אחד עם השכונה שלו ועם החיים שלו. כולנו נהיים ג'ינס, קולה וסיגריה ביד, אבל כן, יש הבדל, ובוודאי שאני מביא משהו אחר, גם חינוך, וגם תרבות וגם הבנה שהם קצת שונים ממה שיש כאן. מצד שני אני לא רואה את זה כמכשול אלא להפך, אני חושב שיש משהו נורא יפה בחברה שלנו, שבאים אנשים ממקומות אחרים ומחינוך אחר ויש שילוב ויש התפתחות.

"זה מעניין, מה שקורה פה. בזמן האחרון אני יותר ויותר מנסה להביא את הדבר האחר שנולדתי איתו וגדלתי איתו, כי נראה לי שזה חשוב שכל אחד יביא את שלו, ואז מתחילה להיות כימיה מעניינת בין צ'כיה, בולגריה, מרוקו, ארצות הברית, תימן."

ההצגה תעלה ב-25, 27, 29 ו-30 בנובמבר 2016 ב-20:30 וב-28 בנובמבר ב-21:00, ב-1, 3, 5, 8, 9, 12, 22, 25, 26, ו-27 בנובמבר ב-20:30 וב-4 בנובמבר ב-21:00, בתיאטרון הספריה, רמת גן. להזמנת כרטיסים:  03-5799290


 


למועדי מופעים >

20/10/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. שלוש הבנות, לא שלושת
רק תיקון , (25/10/2016) (לת)
1. נראה מעניין
מרגלית , תל אביב (23/10/2016) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע