אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון פסטיבל ישראל בועט במגילת העצמאות
 

 
 
הרעיון של חיבור ההיפ הופ למגילת העצמאות זו האפשרות של להסתכל היום, מחדש, 70 שנה אחרי שהיא נכתבה, על הערכים שהיא מגלמת, ולראות איך הוא מעבד אותה. אנחנו מצפים למשהו מאוד עמוק, לא פרווה. זו פתיחה שצריכה לקחת את המגילה וממש לקמט אותה."
אירוע המוזיקה הפותח של הפסטיבל, מקמט את מגילת העצמאות ולא דופק חשבון לאף אחד. טל גורדון בריאיון עם המפיק חיים שמש ומנכ"ל הפסטיבל אייל שר


נצ'י נצ', קרולינה, שאנן סטריט, סיסטם עאלי, גיא מר, פלד וקפה שחור חזק, הם חלק קטן מרשימת נציגי ההיפ הופ הישראלי שישתתפו ב"היפהופלנד", אירוע המוזיקה הפותח את פסטיבל ישראל, החוגג השנה 57 שנים לקיומו, ו-70 שנה למדינה.

באירוע, שיתפרש על פני שני מתחמים סמוכים, יתכתבו מיטב אמני ההיפ הופ, ספוקן וורד, וידאו-מאפינג ודי. ג'ייז הישראלים, עם ערכי מגילת העצמאות, ויקבלו, מן הסתם, את גושפנקת ההתאזרחות האולטימטיבית לז'אנר, שנולד בארה"ב כחלק מתרבות השוליים של שנות ה-70, והפך כבר מזמן לחלק מרכזי בפסקול הישראלי.
 
אירוע שמזיז ת'תחת
 
"היפ הופ זה עולם של טקסטים, ואני חושב שאין ז'אנר יותר נכון ממנו על מנת להתכתב עם מגילת העצמאות ועם המקום שאנחנו חיים בו היום, עם חגיגת ה-70 שנה למדינה", אומר חיים שמש, מפיק הערב ומנהלו האמנותי.

"זה הולך להיות אירוע שמזיז - ולא רק את הגוף. אנחנו משתלטים, למעשה, על מתחם בתלפיות, שנחלק לשני מתחמים מאוד סמוכים אחד לשני. החלק הראשון של האירוע מתחיל בשבע וחצי במתחם הראשון, ובו יהיה ייצוג לעולם של הפואטרי סלאם, לעולם ה-MC's, הדי. ג'ייז והברייקדנס. בכל הלוקיישן נקרין עבודות וידאו, תוצאה של שיתוף פעולה עם 'בצלאל', כשכל עבודות הווידאו מתכתבות, באיזשהו אופן, עם ראייה חברתית שפוזלת למגילת העצמאות.


מפיק הפסטיבל חיים שמש, צילום: עמית ישראלי


"בשבע וחצי יעלו, כל אחד בתורו, אמני הפואטרי, בין ההכי חזקים ושנונים שיש היום, אריק אבר, פדרו גראס ויעל טל, יהיה מתופף, אמיר ברנט, שיעשה מה שנקרא 'דואטים' בשפה של הרוק, ו'באטלים' בשפה של הראפ וההיפ הופ, ואנשי להקת פארקור דימונה, הרכב מדהים, יתנו הצגת ברייקדנס ממש מהרחוב.

"בתשע עוברים למתחם השני, למופע המרכזי שמפיק מוזיקלית איציק פצצתי, (עומר מור), מפיק היפ הופ מהבכירים שיש לנו, ובמופע נוטלים חלק גיא מר, שאנן סטריט, נצ'י נצ', קרולינה, פלד, סיסטם עאלי, אקו, ג'ימבו ג'יי וקפה שחור חזק. המופע הזה הולך להיות סט אחד ארוך של 90 דקות. זה לא מופע שבו כל אמן עושה את השירים שלו ויורד, אלא מופע שיהיו בו שילובים ומצ'-אפים בין האמנים."

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ??«×§×₪×? ש×?×?ר ×?×?ק habama??¬??Ž
קפה שחור חזק, צילום: משה נחומוביץ'

ומגילת העצמאות?

"חשוב לציין שלא כל התכנים באירוע מתכתבים עם המגילה. חלק מהתכנים הם מהרפרטואר העשיר של כל אמן ואמן, ויהיו גם תכנים חדשים, כמו שניים או שלושה טקסטים חדשים לגמרי שמתכתבים עם המגילה. יהיה שיר של אחד האמנים שסיסטם עאלי יבצעו בערבית במקום בעברית, אבל כל נאמבר באשר הוא מתכתב עם המגילה, בצורה אסוציאטיבית יותר או פחות."

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ??«×§×¨×?ל×?× ×? habama??¬??Ž
קרולינה, צילום: רון קדמי


 
"הפסטיבל מתאפיין בחוסר פשרה"
 
זו אמירה מעניינת בפני עצמה למקם את "היפהופלנד" כאירוע הפתיחה של הפסטיבל.

"פסטיבל ישראל הוא פלפורמה מאוד ראויה לעולם ההיפ הופ. אני חושב שהמכנה המשותף הכי גדול בין כל התכנים של הפסטיבל זה חוסר פשרה. זה ערב שיש בו אמירות מאוד נוקבות, וזו אכסניה מאוד טבעית לעולם הזה בעיניי."

"זו אמירה שהיא לגבי כלל הפסטיבל", מוסיף אייל שר, מנכ"ל הפסטיבל. "זו ראייה של מה צריך להיות הפסטיבל היום בנוף התרבות הישראלית ובנוף התרבות בירושלים, וכל מה שאנחנו עושים מכוון לזה, כולל אירוע הפתיחה. זה חלק ממהלך של ארבע שנים, שהתחלנו אותו בצורה מתודית, מובנית, ברורה ומוגדרת, של הרחבת קהלים, של החזרת הקהלים הוותיקים, ושל התחדשות כוללת של בנייה, על בסיס המותג המאוד חזק של פסטיבל ישראל, שחוגג 57 שנים.

אייל-שר.jpg
מנכ"ל הפסטיבל אייל שר, תמונת יחסי ציבור


"הפסטיבל תמיד הביא דברים חדשים וחדשניים, לאורך כל ההיסטוריה, לא רק בתקופתי, אבל הוא התמודד עם שפע של היצע ושל אנשים שנוסעים יותר לחו"ל לצרוך תרבות, ושל אמרגנים עצמאיים שמביאים את אותם הדברים בשוטף. הזרקור כבר לא היה באותו חוזק על הפסטיבל. אחד הדברים שאנחנו מנסים לעשות זה להגיד, כן, יש כאן זרקור שנכון לשים אותו על הפסטיבל, כי הוא עושה את מה שהוא עושה כרגע.

"באירועי פתיחה יש הרבה פעמים נטייה לעשות מחוות כאלה ואחרות, ואנחנו רואים לנכון לעשות מחוות בזמן אמת לאנשים שאנחנו חושבים שהם פורצי דרך ומצדיקים את המחווה, ולא מחכים שהם יהפכו לאייקונים. "אנחנו מחפשים לקחת מגמות שאנחנו מזהים, לתת במה לקולות מכל המנעד שקיים - והיפ הופ הוא אחד מהם - שלא היה יושב באופן טבעי כדבר ראשון בתוך פסטיבל ישראל, ובדיוק בגלל זה הוא בפסטיבל ישראל."

×₪×?ר×? ×?ראס צ×?ל×?ם א×?ם ר×?×?× ×?×?×?×¥1.jpg
פדרו גראס, צילום: אדם רבינוביץ'

 

"ההיפ הופ הוא דיבור פתוח"
 
היפ הופ הוא חלק מהעולם האמנותי שלך, באופן אישי?

"לגמרי, כן. אבל הרבה יותר מאז שאנחנו עושים את האירוע הזה... יש לי ילדים מוזיקאים, אז זה אמנם הגיע מהם, אבל אני לגמרי בתוך זה. הרעיון של השילוב של ההיפ הופ עם מגילת העצמאות נובע מתוך המקום שההיפ הופ, באופן שוטף, במהותו, הוא דיבור פתוח. ה-IN YOUR FACE, מה שנקרא. הדיבור הישיר על סוגיות חברתיות, פוליטיות ואחרות.


   


"הרעיון של לחבר את זה למגילת העצמאות זו האפשרות של להסתכל היום, מחדש, 70 שנה אחרי שהיא נכתבה, על הערכים שהיא מגלמת, ולראות איך ההיפ הופ מעבד אותה, לנוכח איך שהוא רואה את מגילת העצמאות. איך שהוא רואה את המציאות, ואיך שהוא רואה את המפגש ביניהם. אנחנו מצפים שם למשהו מאוד עמוק, לא למשהו פרווה. זו פתיחה שצריכה לקחת את המגילה וממש לקמט אותה. זה אירוע שאמור להיות עמוק מבחינת ההתעסקות שלו בערכים מאוד משמעותיים לדמוקרטיה הישראלית."

אילו אמירות עולות, באמת, מתוך ההתכתבות הזו, חיים?

"זה דווקא מעניין, כי מצד אחד עולה עולם של מחאה על ערכים כמו 'בית לכל אזרחיה', ומצד שני, יש מין פנייה שנבעה מכמה אמנים, לבוא ולייצר סוג של מגילה משל עצמם. כלומר, אם הם היו צריכים לכתוב את המגילה, איך היא הייתה נשמעת."


ג'ימבו ג'יי, צילום: אביחי לוי


 
"גרוב בועט שחי על הקצה"
 
מה שונה בגרסה שלהם מהגרסה המקורית?

"את זה נצטרך לבוא ולשמוע, אבל בגדול אני חושב שזה מונח לנו מתחת לאף. מה ששונה זה הרבה יותר חופש, ואהבה, ואחווה, וחיבור ושלמות. מין חזון אולטימטיבי."


נצ'י נצ', צילום: ארתור לנדה

השאלה היא האם האמנים מייצרים קשת רחבה של אמירות בתוך ההתכתבות הזו, או שמדובר באמירה חד צדדית של אותו חזון אולטימטיבי.

"חלק מהאמנים בחרו להתכתב עם המגילה ממקום חיובי, זה לא רק מחאתי, זה לא חד צדדי. זה לא אירוע שבו נעלה על נס את המחאה במשך שעתיים או שעתיים וחצי. זה אירוע של אינטרפרטציות, שמעוניין לעורר מחשבה מהמקומות הכואבים שלנו, כמו מהמקומות שבהם אנחנו שלמים עם עצמנו. הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה לעורר דיון שהוא כמו אלפי דיונים שיש, בטח, בפייסבוק. אני לא בא מאיזו שהיא קשת פוליטית. אני בא ממקום שבו אלה האמנים שיש להם את האמירה שלהם, והיא מעוררת מחשבה, והיא לא מעוררת אלימות.

"זה יהיה מופע מאוד בועט, עם גרוב אינסופי, אירוע מאוד אדג'י, ומי שרוצה לחוות אירוע, במסגרת פסטיבל ישראל, שמתכתב עם המגילה, אבל לא רק, ונותן במה וביטוי לשלל דיסציפלינות, כמו וידאו ופואטרי סלאם וכו' וכו' וכו', מוזמן להגיע".


שאנן סטריט וגיא מר, צילום: אוהד רומנו

אירועי הפתיחה של פסטיבל ישראל 2018: היפהופלנד - 23 במאי 2018, 19:30, אזור התעשייה תלפיות, ירושלים. מירי מסיקה, דיקלה ונסרין קדרי - 26 במאי 2018, 22:00, בריכת הסולטן, ירושלים. רכישת כרטיסים בטלפון: 02-5605755, או באתר פסטיבל ישראל

 


למועדי מופעים >

08/05/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע