אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "אמסטרדם" ועוד
 

 
 
"אמסטרדם", דרמה, סרטו של דייוויד או. ראסל, "הגבר המושלם שלך" סרטה של מריה שרדר ועוד


"אמסטרדם" *** וחצי

דרמה. סרטו של דייוויד או. ראסל. ד"ר ברט ברנדסן (כריסטיאן בייל) התיידד במהלך מלחמת העולם הראשונה עם החייל הרולד וודסמן (ג'ון דייוויד וושינגטון) והשניים מתוודעים לאחות ואלרי ווז (מרגו רובי). יחד הם יוצרים טריו של חברים נאמנים החיים יחד ומבלים באמסטרדם שלאחר המלחמה. שנים אחר כך וודסמן ובנדרסן עוברים לניו-יורק כדי לממש את חלומותיהם. בנדרסן פותח קליניקה ואילו וודסמן נעשה עורך דין.

ברנדסן מתבקש לבצע ניתוח שלאחר המוות לסנטור ביל מיקינס (אדי ביגלי ג'וניור), שהיה מפקד היחידה של שני החברים במלחמה. בתו של הסנטור, אליזבת (טיילור סוויפט), חושדת שהוא הורעל. ברט והרולד פוגשים אותה כדי לדווח לה על תוצאות הבדיקה, אבל בעודם ברחוב סואן היא נדרסת לפתע למוות במתכוון. ברט והרולד נתפשים כאלה שדחפו אותה אל מתחת לגלגלי המכונית הדורסת. הם נחשדים ברצח ונמלטים על נפשם. וזו רק ההתחלה של מסכת מורכבת של קונספירציות ומזימות פוליטיות אפלות שהשניים יצטרכו להבין ולפענח. עם כריס רוק, אניה טיילור ג'וי, זואי סלדנה, מייק מאיירס, מייקל שאנון, רמי מאלק, אלסנדרו ניבולה. 134 דקות. אמסטרדם        

 
אמסטרדם, באדיבות: פורום פילם

הסיפור אותו חובקת עלילת הסרט ואשר בהשראתו נעשה הוא מורכב ומסעיר. מתברר כי ב-1933 התארגנה מזימה קונספירטיבית שמאחוריה עמדו אנשי הון ובנקאים אמריקנים. הם תכננו הפיכה כנגד נשיא ארה"ב אז פרנקלין דילאנו רוזבלט, ולהעלות במקומו לשלטון ארגון פשיסטי של יוצאי צבא שבראשו עמד איש המארינס לשעבר מייג'ור ג'נרל סמדלי באטלר. לאחר שנחשף הוא הודה שעמד בראש ארגון שכזה שמנה שישה אנשים בעלי השפעה ציבורית בארה"ב. הוא מסר על כך עדות לוועדה מיוחדת של הסנאט שחקרה פעילות אנטי אמריקנית. בסוף חקירתה קבעה הוועדה שאמנם תוכנן קשר כזה נגד הממשל האמריקני, אבל אף אחד מהקושרים לא הועמד לדין בסופו של דבר. את בן דמותו של באטלר גילם בסרט רוברט דה נירו, על תקן ג'נרל דילנבק.


זהו סרטו היומרני והשאפתני ביותר של הבמאי דייוויד או ראסל, שיצא למסכים שבע שנים לאחר עבודתו הקודמת "ג'וי" (2015). בין סרטיו הבולטים, "אופטימיות היא שם המשחק" (2012), "חלום אמריקאי" (2013), "פייטר" (2010), "אני אוהב האקביז" (2004) ו"שלושה מלכים" (1999). הסרט "אמסטרדם" נכשל בארצות הברית בקופות, וגם הביקורת לא כל כך ריחמה עליו. נכון שמצד אחד הבמאי ראסל מפגין שוב, וביתר שאת, את המיומנות שלו בבניית מיז-אן-סצנות נהדרות ויצירת אווירה תקופתית באמצעים אמנותיים מושלמים. ונכון גם שהליהוק שלו כולל הפעם אוסף מרשים של כוכבים, בתפקידים ראשיים ומשניים, שעושים תפקידים מצוינים. אבל התסריט שלו לוקה בהמון בעיות וכפועל יוצא מכך גם הבימוי. הפתיחה והסצנות המסיימות אותו נהדרות, כיאה למה שאמור להיות סרט פשע ומסתורין עם סודות אפלים. אבל באמצע הוא מסתבך בסצנות שכוללות המון מלל, בחלקו מתיש, טרחני ומייגע ובחלקו לגמרי לא רלוונטי, עד כדי איבוד חוט העלילה וקו המחשבה. המסר האנטי-פשיסטי של הסרט ראוי להישמע, בייחוד בימים אלה, אבל כאמור ראסל פספס לא מעט בנראטיב הברברת המיותרת שלו בחלק גדול של הסרט והתוצר הסופי מאכזב למדי.             


 


"הגבר המושלם שלך" (גרמניה 2021) *** וחצי

דרמה-קומדיה . סרטה של מריה שרדר. אלמה (מארן אגרט) היא מדענית במוזיאון פרגמון הנודע בברלין ועוסקת בחקר תרבויות עתיקות. היא מוכנה להשתתף בניסוי יוצא דופן כדי להבטיח את המשך מימון מחקרה. הניסוי קובע שעליה לחיות במשך שלושה שבועות לצדו של טום (דן סטיבנס), רובוט אנושי שבינתו המלאכותית עוצבה כדי לשמש לה כבן הזוג המושלם שלה, שתוכנת לפי מידותיה וצרכיה. אלמה מתייחסת לטום כבר מתחילת דרכם המשותפת בציניות ובהתנשאות, ועוקצת אותו בכל הקשור לעליונותה האנושית לעומת מעלותיו הרובוטיות המתוכנתות. היא גם מאתגרת אותו בכל הקשור לרגשות ומנסה לבדוק אם האלגוריתם שלו מסוגל גם לבטא כעס. ככל שעובר הזמן אלמה משלימה עם נוכחותו הזמנית של טום בחייה, לוקחת אותו למפגשים עם כמה ממכריה ועל הדרך גם מגלה שהוא מסוגל לסייע לה בכל מיני תחומים, כולל בעבודתה. אבל עדיין, אין לה ספק שגבר מסוגו לא יכול לספק את כל צרכיה, גם אם צפויה לה בדרך הפתעה בלתי צפויות. 108 דקות. הגבר המושלם שלך


הגבר המושלם שלך, באדיבות: סרטי נחשון

לרגעים, "הגבר המושלם שלך" מצליח לגעת ולייצר קונפליקט מסקרן בין הנפשות הפועלות - גם אם מלאכותי - אבל בגדול אין בו אמירה חדה מובהקת. ברור לנו שאלמה (מארן אגרט) לא תוכל להפוך את טום (דן סטיבנס, "אחוזת דאונטון") לגבר של חייה, אף שיש בסרט דוגמה הפוכה, של גבר שהרובוטית שקיבל משביעה אותו, מפיגה את בדידותו ומספקת אותו. אלא שאלמה היא אגוז קשה לפיצוח, מוכרחה להפגין עליונות אנושית ואינטלקטואלית על בן הזוג המתוכנת שנבחר עבורה ואמור לכאורה להתאים בול למידותיה. לא כל כך ברור מה הבמאית מריה שרדר ("המורדת", הסדרה בה כיכבה שירה האס) רצתה לומר בסרט הזה.

מצד אחד זו לא קומדיה, כי אילו היא רצתה לבנות אותה ככזאת היא הייתה יכולה להתפרע ולהרכיב סיטואציות אבסורדיות משעשעות, שבהן טום הוא למשל גבר סופרמן, בעל שארם ויכולות על שקשה לעמוד בפניהן, ואלמה מתקשה להשתלט עליו. אבל במקרה שלנו טום הוא רובוט גבר שאמור להשתלב בחייה של אלמה ובחברה שלה.  ואם שרדר רצתה לקחת את עצמה ואת הנושא ברצינות, ועד הקצה, הרי ברור שהבינה המלאכותית של טום, לפחות כפי שהיא מוצגת בסרט, מתקשה להתמודד עם כל הסוגיות שאלמה מציבה לה וגם קשת הרגשות שלה מוגבלת. אבל בסך הכל זה תרגיל נחמד במה היה קורה אילו היינו במציאות כזו שרובוטים ורובוטיות היו מסוגלים להחליף בנות ובני זוג בשר ודם.

משחקם של אגרט וסטיבנס סביר, כלומר אפקטיבי לסוג זה של פרויקט. אבל התחושה היא שהבמאית לא הלכה עד הסוף. הגיבורה שלה היא רווקה, אך לא מתוארת ככזו שנואשה מעולם הגברים, והסיטואציה של החיים עם טום נכפתה עליה. שרדר הייתה יכולה לנסח באמצעות טום אמירה על עולם הדייטים העכשווי, הטינדר לעומת השידוך המתוכנת, וגם את זה היא לא עושה. ולמרות כל המגרעות האלה הסרט מציג סוג של מציאות אלטרנטיבית שאפשר לראות בה קדימון לדיון הרבה יותר עמוק ומהותי.  


 


"שש דקות לחצות" (אנגליה 2020) *** וחצי

דרמה. סרטו של אנדי גודארד, המבוסס על אירועים אמיתיים. קיץ 1939. קבוצת משפחות של בכירים בגרמניה הנאצית שולחים את בנותיהן ל"אוגוסטה ויקטוריה", פנימיית אחווה אנגלית-גרמנית, ששכנה בעיר בקסהיל במזרח סאסקס, בקרבת החוף, בכדי שילמדו אנגלית ואת מנהגי המקום ותרבותו, על מנת להכין אותן לחיים כשגרירות של המדינה הנציונל-סוציאליסטית החדשה. את המקום מנהלת ביד רמה מיס רוקול (ג'ודי דנץ'), שרואה בתלמידות הגרמניות בנות חסות שלה. תומאס (אדי איזרד), מורה חדש לאנגלית שזה עתה נקלט בבית הספר, לוקח על עצמו את התפקיד השנוי שבהמשך ייראה במחלוקת - ללמד את הבנות אנגלית. כאשר גופתו של מורה לשעבר מתגלה, מתחיל רצף אירועים מסוכן שהופך את תומאס לחשוד מרכזי ברצח. הוא נמלט כשתוך כדי כך הוא מנסה ליידע את הביון הבריטי שהגרמנים מנסים להעביר בחשאי את התלמידות בחזרה לגרמניה, לפני שתפרוץ המלחמה. עם ג'ים ברודבנט, מריה דרגוס, לואיזה-סלין גפרון, ג'יימס דארסי. 99 דקות. שש דקות לחצות


שש דקות לחצות, באדיבות: יונייטד קינג

הפנימייה שאת סיפורה מגולל הסרט נפתחה ב-1932 כמוסד אחווה, אות לידידות שבין אנגליה וגרמניה, ונסגרה ב-1939, לאחר פלישת הצבא הנאצי לפולין. הסרט מתאר בחלקו הראשון את ההווי שנרקם בפנימייה, כשהתלמידות הגרמניות סופגות כמה שיותר תרבות ושפה בריטיים, אך במקביל יש להן זיקה לתרבות הגרמנית, אליה הן משתייכות באופן טבעי. הן גם סופגות מהמורה החדש תומאס קורטוב של שפה ותרבות בריטיים. הקונפליקט מתעורר בשלב מאוחר יותר, כאשר מגיעות לאילסה (קרלה ג'ורי), המבוגרת האחראית מקרב התלמידות, הנחיות מגרמניה להכין את חבורת הבנות לעזיבת הפנימייה, מה שיקרה במבצע חשאי. מיס רוקול לא מודעת לכך והמורה תומאס מגלה זאת במקרה. שתי בנות נוספות פרט לאילסה הן בעלות משקל בקרב התלמידות: אסטריד (מריה דראגוס) שיוצאת כנגד האוטוריטה של אילסה, וגרטל (טיז'אן מראיי), בחורה אאוטסיידרית, שתקנית אבל בעלת תעוזה, שלא מיישרת קו עם הווי של חברותיה במוסד. הבמאי אנדי גודארד מצליח להרכיב פאזל שראשיתו חיי פנימייה, על מדריכיה ותלמידיה, והמשכו סוג של סרט מתח וריגול, ההולך, מתפתח ותופס תאוצה. אבל בשני החלקים הללו הוא לא ממש משכנע. גם האירועים שאמורים להיות מפתיעים מתבררים כצפויים ולמרות שיש לנו כאן את כל המרכיבים שבונים דרמה טובה, משהו הולך לאיבוד בדרך ואותי לפחות השאיר בתחושה של שווין נפש. אפילו עם נוכחותם הבולטת בו של שחקנים בריטים מעולים, דוגמת ג'ודי דנץ', ג'ים ברודבנט, ג'יימס גארסי ועוד, הסרט לא ממש מתרומם. 
 
 


"מבצע פנמה" (ארה"ב 2022) **

מתח-אקשן. סרטו של מארק נוולדין, בהשראת אירועים אמיתיים. השנה היא 1989. בקר (קול האוזר), לוחם מארינס מצטיין לשעבר, עדיין מתאבל על מותה של אשתו וממאן להתנחם. רק פנייתו אליו של סטארק (מל גיבסון), מי שהיה מפקדו, גורם לו להתעשת ולהסכים לבצע משימה עבור הממשל. עליו לטוס לפנמה הפרועה של אותן שנים, השסועה בעקבות מלחמת אזרחים, על מנת להשלים שם עסקת נשק, הכוללת רכישת מסוק. בהגיעו לשם הוא נתקל בפניה הבוגדניות והמכוערות של המלחמה, הפוליטיקה והכוח להשחית שמניעים את המדינה. בקר ימצא עצמו מעורב בפלישה האמריקנית לפנמה, יתחבר למאפיונרים וסוחרי נשק מושחתים, יתמודד מול מחסלים שכירים, ילמד שנשים אקזוטיות וסקס הם שם המשחק במדינה הזו, ינהל רומן ייצרי עם אחת הנשים היפהפיות שיפגוש, קמילה (קיארה ליז) ויגלה גם את הקלות הבלתי נסבלת של הבגידה והאצבע הקלה על ההדק. כשסטארק כל הזמן לצדו ינסה בקר להשלים את המשימה ולחזור הביתה בשלום. 95 דקות. מבצע פנמה


מבצע פנמה, קרדיט: רד קייפ Red Cape

כבר מההתחלה זה נראה כמו סרט סוג ב' (או ג' או ד'), מאלה שאפיינו את "תרבות הגריינדהאוס והאקספלויטיישן" בקולנוע האמריקני של שנות -60 ה-70. סרטי מתח ואלימות דלי תקציב, שאפשר לאתר בהם המון תתי-ז'אנרים. הם נעשו אז ברצינות תהומית, אך בחלוף הזמן הפכו לסוג של קאלט. העניין הוא שצריך לדעת לעשות אותם נכון. זכור לטוב פרויקט גריינדהאוס, שני הסרטים "פלאנט טרור" ו"חסין מוות", של קוונטין טרנטינו ורוברט רודריגז, שהיוו מחווה נפלאה לז'אנר. אלא שכאן אפשר למצוא רק רסיסים של דימויים שמזכירים את הסרטים ההם. אף שהוא מבוסס על אירועים אמיתיים, התסריט של הפרויקט הזה, ועוד יותר הביצוע שלו, נראים ירודים להחריד. הבמאי מארק נוולדין מפגין עצבנות יתרה, קופץ מסצנה לסצנה, מציג שורה של נשים יפהפיות שהגברים עושים בהן כל שרק ירצו והן מרגישות שזה הייעוד שלהן בחיים, ועוד המון אלמנטים מגוחכים שלא מאפשרים אפילו לנסות לבחון את הסרט הזה ברצינות. נראה שהוא גם שייך ל"ז'אנר" הסרטים שמחתימים כוכב קופה גדול עם קבלות שימשוך אותו.

מל גיבסון הוא האיש כאן (ובסרטים עלובים אחרים אלה הם ברוס וויליס, ניקולס קייג' ועוד). את גיבסון, שאין לו הרבה דקות מסך כאן, ראינו לא מזמן בפוזה דומה גם ב"סכנה מיידית". הוא מופיע ליום צילום או שניים, גוזר את הקופון שלו כדי לשלשל עוד סכום נאה לחשבון הבנק שלו וזהו. כנראה שהגיבורים ההוליוודיים הפסיקו לטפח את תדמית שחקני האיכות ומתפשרים על הרבה פחות מזה. פעם, בשנות ה-70 יכולתי עדיין להנות מסרטים שמזכירים את הסוג הזה, בהם כיכבו בין היתר הורסט בוכהולץ וסילבה קושינה. חלקם, אגב, נחשבים היום לקאלט. אבל לא נראה לי שלסרט הזה יישאר זכר במבחן הדורות הבאים.

 


"אל תדאגי יקירתי" (ארה"ב 2022)

אימה-מתח. סרטה של אוליביה וויילד. העלילה מתרחשת בשנות ה-50. אליס (פלורנס פיו), עקרת בית, חיה עם בעלה, ג'ק (הארי סטיילס) בקהילה אוטופית ניסיונית. הכל בחייהם נראה אידילי ואידיאלי עד שאליס מתחילה לחשוד שהחברה המהוללת בה עובד הבעל מסתירה סודות אפלים. עם אוליביה וויילד, כריס פיין. 123 דקות. אל תדאגי יקירתי



אל תדאגי יקירתי, קרדיט: Tulip Entertainment

"האלווין 3: הסוף" (ארה"ב 2022)

אימה. סרטו של דייוויד גורדון גרין. ארבע שנים חלפו מאז אירועי הסרט הקודם. לורי (ג'יימי לי קרטיס) גרה כעת עם נכדתה, אליסון (אנדי מטיצ'ק), ועסוקה בכתיבת ספר זיכרונותיה. מייקל מאיירס לא נראה מאז. לורי, לאחר שאפשרה לרוחו של מייקל להשתלט על חייה והחלטותיה במשך עשרות שנים, החליטה להשתחרר מהפחד והזעם ולאמץ את החיים; אבל כשבן זוגה החדש של אליסון, מואשם בהריגת ילד ששמרטף עליו, מתפרץ גל של אלימות וטרור שמאלץ את לורי להתעמת סוף סוף עם הרוע שהיא לא יכולה לשלוט בו, אחת ולתמיד. 111 דקות. האלווין 3: הסוף


האלווין 3, קרדיט: Tulip Entertainment
 
"דורימון: מלחמת הכוכבים הקטנה של נוביטה 2021" (יפן 2022)

אנימציה. סרטו של שין ימאגוצ'י. באחד הימים בוחרת נוביטה רקטה קטנה שממנה יוצא חייזר קטן דמוי אדם בשם פאפי. הוא הגיע מכוכב בשם "פיריקה" לכדור הארץ כדי לברוח מגורמים עוינים בכוכב הלכת שלו. דורימון וחבריו מבולבלים ממידותיו הזעירות של פאפי, אבל בעזרת הגאדג'ט "אור קטן" הם הופכים לקטנים בעצמם ומשחקים איתו. אך בעוד פאפי, נוביטה ודורימן משחקים, מגיעה לכדור הארץ ספינת קרב בצורת לוויתן שפוגעת בדורימן ונוביטה במטרה לתפוס את פאפי. נוביטה ודורימן חוברים יחד ויוצאים ל'פיריקה" בשביל להגן על פאפי ועל כל הכוכב. 108 דקות. דורימון 2021


דורימון 2021, Doraemon Anime


13/10/2022   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע