סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן סיכום פסטיבל המוזיקה הקאמרי הבינ"ל
 

 
 
מתן פורת, אנדראס שיף, רוברט הול, ראדק בבורק ועוד היו אחראים לכמה משיאי הפסטיבל השנה


יצירות מגטו טרזין

בסוף השבוע הסתיים הפסטיבל ה-14 הבינלאומי למוזיקה קאמרית ירושלים, ביצירה שכבר הייתה לסמלו, השמינייה לכלי קשת של מנדלסון, יצירה החותמת כל פסטיבל, בכל פעם כמובן בביצוע שונה, על פי מצאי הנגנים.
 
והשאלה הראשונה היא מה לוקחים הביתה, מה יוותר בזיכרון לעוד כמה זמן, הבחירה שלי היא להציב בראש כמה ביצועים מתוך היצירות שחוברו בגטו טרזין, יצירות שמלחיניהן חיו ויצרו בגטו עד שנשלחו למחנות מוות.
למוזיקה מטרזין יש שומרי גחלת, בשעתו נשא ד"ר דויד בלוך מאוניברסיטת תל אביב את אבוקת הזיכרון ובמקביל לאורך שנים עושים במלאכה אנשי בית טרזין בקיבוץ גבעת חיים ועוד רבים.
 
הפסטיבל העניק למוזיקה ממד חשיפה נוסף ואולי בעקבות הגילוי הראשוני הזה ישולבו יצירותיהם של קראסה, קליין והאחרים בתכניות קונצרטים רגילות בעתיד, ללא תיוגן לקבוצה מוזיקלית כזו או אחרת.

מכלל הביצועים ששמעתי, הרשימו במיוחד מתן פורת שניגן את הסונטה השביעית של ויקטור אולמן, הפסקליה של קראסה לשלישיית כלי מיתר, החמישייה לכלי נשיפה של פאבל האס, כשנגן הקרן הצ'כי ראדק בבורק מוביל באיכות ובצליל יפהפה שכמותו נדיר לשמוע בקרן. מומו קודאמה היטיבה לנגן את הסוויטה אופ' 13 גם היא של פאבל האס, על גוניה הכמו-ג'אזיים.

ביצועים נדירים לבטהובן
 
בחירותיה של אלנה בשקירובה, המנהלת האמנותית של הפסטיבל מיקמו במקום גבוה יצירות מוקדמות של בטהובן.

ראדק בבורק שב והפליא כוחו בנגינה בקרן בסונטה אופ' 17. ביצוע נדיר. נדיר באיכותו היה גם ביצועם של הצ'לנית אליסיה ויילרשטיין והפסנתרן מתן פורת לסונטה לצ'לו ולפסנתר אופ' 102. הרבה רגעים של תובנה מעמיקה ורגישות.

הפתעה וביצוע יוצא מן הכלל רשם פעם נוספת בבורק שהפליא בנגינת הסונטה אופ' 17 לקרן ולפסנתר עם דוד קדוש, הנמרץ. לעומתן הביצוע לנוסח הקאמרי לסימפוניה השנייה היה מאכזב. הסרנדה ברה מז'ור אופ' 8 בנגינת מרי סמואלסן, ז'ראר קוסה ופרנס הלמרסון, זכתה לביצוע ראוי ויותר למרות שהיצירה עצמה פחות מעניינת.


אליסה ויילרשטיין (מקור: אתר הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית)

מרגש מאוד היה ביצועם של זמרת המצו איריס ורמיון ל"שירי מות ילדים" של גוסטב מאהלר בעיבודו של אהוד בן-ארי. איריס ורמיון ידעה להפיק את מלוא העדינות והעושר מן הטקסטים הקודרים וגם כאן נוכחותם של ראדר בבורק בקרן ורמון אורטגה קרו באבוב, האפילה על נגינת הקשתנים. אבל האנסמבל כולו העניק ליצירה המוכרת של מאהלר נוכחות חדשה.

שוברט מרתק מאהלר מאכזב

אין לי ספק שאחד משיאי הפסטיבל יהיה הביצוע של הזמר רוברט הול והפסנתרן אנדראס שיף למחזור השירים "מסע חורף" של שוברט. עשרים וארבעה השירים של מילר שהלחין שוברט מתארים מסע דיכאוני של צעיר בחורף הקשה, הליכה מנטישה לנטישה, כאב, מזג אוויר נורא, הדואר שאינו מביא מכתב מן האהובה, העורב שיוצא את העיר, הפונדק שאינו אלא בית קברות שגם הוא אינו מוכן לתת מנוחה לאוהב, התמרור שיודע להצביע על דרך שממנה אין חוזרים... אלה הן התחנות במסע החורף.
 
כשהחלו שיף והול להשמיע את המסע, חשבתי לרגע שהביצוע יהיה פשוט לכאורה, אולי יומיומי ( למרות שאין ביצוע יומיומי למחזור שירים שכזה), אלא שמתוך אותה אפרוריות יומיומית צפויה לכאורה, צמח ביצוע מרתק, רוברט הול, זמר הבריטון מתוך מודעות לגבולות המרחב הקולי שלו פרץ אל מבעים מרתקים בגוון, בדרמטיות, בהדגשות הטקסטים.
 
הופעתה הראשונה של זמרת המצו ולטראוד מאייר בשירי ריקרט של מאהלר אכזבה. קול עצום, מוזיקליות ושליטה בגוני הקול לא סייעו לה בשירים, היא נשמעה גדולה ליצירה ולבטח לתנאי האולם. היא החזירה לעצמה את הכבוד ב"שירה של יונת היער" של שנברג עם הרכב קטן (יחסית לתזמורת הענקית ששנברג ביקש), שעליו ניצח דניאל כהן. מאייר הייתה משמעותית כאן וגם ב"שיר על הארץ" (שאותו שמעתי בחזרה הכללית) כאשר אליה מצטרף הטנור אמריקני המצוין רוברט גמביל.

ווצק מרענן
 
כמו בכל פסטיבל יש גם הפתעות, יצירות שהוכנסו לתכנית רק ברגע האחרון בגלל אילוץ הנובע מהיעדרות מסיבות שונות של אמן זה או אחר. אנדראס שיף ניגן עיבודים של ליסט לשירי שוברט, וז'ראר קוסה ניגן עם פרנק בארליי את "לאקרימה" של בריטן לוויולה ופסנתר, בביצוע מבריק שהלך והשתבח מפרק לפרק.  הפסנתרן יפים ברונפמן הוביל יחד עם הכנר גיא בראונשטיין, חמישייה של שוסטקוביץ.


ראדק בבורק (מקור: אתר הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית)


בין היצירות החדשות ה"פרַגמֶנטים מווצק" של אלכסיי גרוץ על פי האופרה ווצק של אלבן ברג הייתה הפתעה מרעננת, עד כמה שסיפורו של ווצק יכול "לרענן". גרוץ שניגן בפסנתר צרף אליו שני כינורות, ויולה צ'לו וקונטרבס והגיש נוסח מרוכך, כמעט פוסט רומנטי עם רגעי מוזיקה מענגים ליצירתו של ברג. לעומתו "אוריאל" היצירה המוזמנת לצ'לו ופסנתר (שניגנו ויילרשטיין ופורת), נשארה בגדר ניסיונות אקוסטיים, שמטרתם לגלות מהם סוגי הצליל שניתן להפיק מן הצ'לו. אחרי הגילוי כבר לא נותר זמן  לממש את התובנות ביצירה.
 
אי אפשר לסיים רשימת סיכום מבלי לציין את נגינת הפעמונים של פרופ' גבי לפלר, שהי יתה כבר לסמל של הפסטיבל.  לפלר מנגן על פעמונים בימקא שירים ישראלים והקהל נהנה ומופתע, ובצדק, מהופעתו הסולנית.  
 
 
הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים התקיים בין התאריכים 16-3 בספטמבר 2011 באולם ימק"א בירושלים.



18/09/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע