סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
עניין
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן סימפונית ראשון לציון חוזרת בענק
 

 
 
אטינגר: היצירות שבחרנו אורגות פסיפס מאוד צבעוני ומגוון של יצירות ומבצעים, שאותם אנחנו מעניקים לקהל בשמחה אחרי יותר משנה וחצי של בצורת אמנותית".
המנצח דן אטינגר, המנכ"ל עופר סלע והנגן רותם ניר על העונה החדשה והמרתקת שמשלבת בין מוכר לחדש, ובין ישראל לחו"ל. על החזרה לפעילות מלאה אחרי הקורונה, שילוב נגנים חדשים וגילוי עולמות המדיה הדיגיטלית


התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון פותחת את העונה ה-33 באולם הבית שלה, היכל מאיר ניצן לתרבות בראשון לציון. תכנית הפתיחה כוללת 2 יצירות של מוצרט: הפתיחה לאופרה "כך עושות כולן" והקונצ'רטו לפסנתר מס' 17, ואת הסימפוניה "מן העולם החדש" של דבוז'ק, עליהן מופקד המנצח והפסנתרן הישראלי דויד גריילסאמר, הזכור היטב לקהל התזמורת.
 
סדרת הקונצרטים הסימפוניים שהרכיב מנהלה המוזיקלי של התזמורת דן אטינגר מציעה מגוון שפונה לקהל אוהבי המוזיקה, תוך מתן הזדמנות לאמנים חדשים להיחשף לקהל ביצירות מוכרות. 
  
 

דויד גריילסאמר, צילום: ז'ולין מינגו

יצירות מוכרות שהתגעגענו אליהן
 
 
"היצירות שננגן מוכרות, אבל בגלל הקורונה הן לא הושמעו זמן רב בביצועים חיים", אומר רותם ניר, חבר התזמורת, נגן הבסון, המנצח וחבר צוות המדיה הדיגיטלית של התזמורת. אפילו הסימפוניה 'מן העולם החדש' של דבוז'ק, הנודעת לא נוגנה כבר זמן רב בביצוע חי". 
 
 שתי היצירות הווקאליות בתכנית השנתית הן ישראליות
 
"נכון, זה חשוב מאוד. אחת היא קלאסיקה ישראלית מובהקת, מחזור השירים 'בין הדסים' של פאול בן חיים עם הזמרות יעל לויטה ועדנה פרוחניק שלא נוגנה בישראל כבר הרבה זמן, ובסיום העונה תשיר יונית שקד-גולן יצירה חדשה של זיו קוז'וקרו, 'שירים על חיי ילדים' למלים של לאה גולדברג, אאידה נסראללה ועוד משוררים - מעין תשובה ליצירתו הקודרת של מאהלר 'שירים על מות ילדים'".
 
ויצירות נוספות?
 
עוד יצירה בעונה הנוכחית היא של המלחין הישראלי יבגני לויטס 'זוכרים את בני גודמן', שינגנו דואו גורפינקל, שעדיין לא נוגנה בארץ. או למשל הקונצ'רטו 'המשולש' של בטהובן, יצירה מוכרת אבל הפעם היא תבוצע על ידי שלושה סולנים ישראלים צעירים: הפסנתרן ליאור ליפשיץ, הכנרת מאשה מרשון והצ'לנית דניאל אקטע
 
"בתכנית השלישית, גם היא בניצוח אטינגר, ינגן הפסנתרן הרוסי אלכסי וולודין את הקונצ'רטו הראשון של רחמנינוב הנוכח פחות על במות התזמורות, לצד הסימפוניה הרביעית של צ'ייקובסקי". 
  

רתם ניר, צילום: יואב ארטשיק
 
מנצחים אורחים מחו"ל
 
 
ניר עצמו, ששולב לראשונה כמנצח בסדרת קונצרטים, יניף שרביט העונה על שתי יצירות פופולריות: הסימפוניה החמישית של שוברט ומחולות גלאנטה של קודאי, ובתווך ינגן הצ'לן צבי פלסר קונצ'רטו לצ'לו ולכלי נשיפה של המלחין האוסטרי פרידריך גוּלדָה.
 
"אנחנו מאוד מתרגשים גם לקראת הגעתם של שני מנצחים שיופיעו לראשונה על במת התזמורת", מציין ניר. "הראשון הוא האיטלקי פֵבּיוֹ מַסטֶראנג'לוֹ, שינצח על סרגי אוסטרובסקי בקונצ'רטו לכינור של חצ'טוריאן, והשני הוא המנצח האמריקאי עתיר הניסיון ג'ון אקסלרוד. הוא כבר היה אמור להגיע בעבר, ועכשיו זה סוף סוף קורה". 
 
 
עופר-סלע1.jpg
עופר סלע, תמונת יחסי ציבור


"חוזרים למתכונת מלאה"

ערב פתיחת העונה זימָנוּ את המנהל המוזיקלי דן אטינגר ואת המנכ"ל עופר סלע לשיחה קצרה עם "הבמה".   
 
עופר סלע, איך נשמר הקשר עם המנויים לאורך השנה וחצי האחרונות? 
 
"בתקופת הקורונה קיימנו שיחות טלפון למנויים על מנת לשמור על קשר. בפועל חזרנו לעבודה ב-21 במרץ והחזרנו את כל הקונצרטים לרוב המוחלט של המנויים, כלומר נגני התזמורת כבר הופיעו בקונצרטים בסדרות המנויים וכן בהפקות שונות של האופרה הישראלית".
 
התזמורת נערכת לאפשרות שחלק ממנוייה ומן הקהל יחליטו שהם עדיין מעדיפים לשמוע מוזיקה בבית ולא להגיע לאולמות הקונצרטים? האם ההיבט הזה נבדק עוד לפני פתיחת האולמות?
 
"באופן מפתיע הרוב המוחלט של המנויים הביעו עניין להגיע לאולמות. בעונה הקרובה המשכנו למעשה במסורת וכמו וגם השנה שילבנו אמנים מחו"ל לצד אמנים ישראלים, והקהל מסוקרן לראות ולשמוע אותם על הבמה. יתרה מזאת, התזמורת חוזרת, או בעצם ממשיכה במתכונת מלאה. קונצרטים למנויים בראשון לציון, בתל אביב ובנס ציונה לצד קונצרטים ופעילויות לבתי הספר בעיר בערים אחרות, פעילויות לקהילות הקשישים ועוד.  
 
"כרגע נבדקים רעיונות חדשים עם עיריית ראשון לציון, בהם פעילות של התזמורת במסגרת סל תרבות. חידוש אחר הוא הקונצרטים למשפחה שיתקיימו במתכונת חדשה כבר בשבוע האחרון של אוקטובר, ובעיקר בכתובת חדשה במוזיאון יעקב אגם לאמנות בראשון לציון. אנחנו גם מקווים לשוב להופעות בחו"ל שבוטלו בגלל הקורונה". 
  
 

דיוקן שלאחר המוות מאת ברברה קראפט, 1819, מקור: אתר וויקיפדיה

"התעוררנו למדיה הדיגיטלית"
 
 
מאסטרו אטינגר, האם תכנית הקונצרטים לעונה הקרובה היא זו שהייתה צריכה להתקיים ובוטלה או שבניתם תכנית חדשה?
 
"בעיקרון בנינו תכנית חדשה, ובתוכה שזרנו חלק מהיצירות והזמנו חלק מהאמנים שהיו אמורים להשתתף בעונה הקודמת שלצערי לא הגיעה אל הבמה".
 
עד כמה מתחשבת התכנית בקהל שמתגעגע לאולמות הקונצרטים? אתם שמים דגש על יצירות פופולריות או קלילות? מה מניע את הבחירות שלכם?
 
"אין לנו אילוצים או העדפות ליצירות פופולריות או קלילות. היצירות שנבחרו אורגות פסיפס מאוד צבעוני ומגוון של יצירות ומבצעים. פחות השקענו בבניית תכניות עם קו דרמטורגי, לטובת שפע וגיוון ביצירות ובמבצעים שאותם אנחנו מעניקים לקהל שלנו בשמחה אחרי יותר משנה וחצי של בצורת אמנותית". 

האם המצב מכתיב גיוס סולנים ישראלים כי הם אינם צריכים להיכנס לבידוד או שזה לא היה שיקול?
 
"לצד הזמנת סולנים ישראלים המתגוררים בארץ או בחו״ל, אנחנו מתנהלים לצד הקורונה ותכננו עונה גם עם אורחים מחו״ל. אבל אכן מדובר בתכנון זהיר יותר מהנורמלי, עם לקיחת סיכונים מחושבים".  

בזמן  הסגר נוצר צוות נגנים צעיר שבנה ומתחזק אתר של התזמורת וגם עוסק בפעילות  לצעירים. איך מתנהל הדיאלוג בינם לבין ההנהלה האמנותית של התזמורת?
 
"אחד הדברים הנפלאים שקרו בזמן הסגרים ובתקופה שאחריהם הוא גילוי הכישרון והמוטיבציה של צוות נגנים צעיר מהתזמורת בתחום המדיה הדיגיטלית. במשך כל התקופה ועד היום, הנהלת התזמורת נמצאת בקשר רציף עם צוות המדיה הצעיר מהתזמורת, מחליפים וחולקים רעיונות, יוצרים ומייצרים חומרים דיגיטליים ומתחזקים את נוכחות התזמורת במדיות הדיגיטליות והרשתות החברתיות. עם החזרה אל הבמה מצטרף הצוות הזה למערך הפרסום ויחסי הציבור ההולך ומתחדש של התזמורת".
 
 
אתם מנסים לפנות גם לקהל חדש, צעיר?
 
"צריך לזכור שגם הקהל הישן היה פעם קהל חדש והקהל החדש היום יהיה הקהל הישן בעתיד. במעגל הקסמים הזה אנחנו מנסים לשמור על הצביון המאוד ורסטילי של התזמורת במגוון התכניות שאנחנו מעניקים לקהל שלנו, בבאלאנס נכון בין המוכר והחביב לחדש והמאתגר". 
 


התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, צילום: באדיבות התזמורת 
 
חילופי דורות 
 
עד כמה אם בכלל משפיעה או נוכחת בלוח העבודה עובדת היות התזמורת "תזמורת אופרה"?
 
"הנוכחות וההשפעה הגדולה ביותר על לוח העבודה של התזמורת היא האופרה הישראלית. זהו בית חשוב של התזמורת ועמו באה גם מחויבות גדולה כתזמורת האופרה המנוסה ביותר בארץ. המחויבות לאופרה הישראלית יוצרת סדר תכנון מאוד ברור: אחרי שנסגרות התקופות והאופרות בהן התזמורת עסוקה בבית האופראי שלה, אנחנו פונים לשיבוץ הסדרות הסימפוניות שלנו, פעילויות החינוך וקונצרטים שלנו לילדים ולמשפחה כמו גם הקונצרטים הקאמריים. 
 
"לעיתים משפיע גם העומס האופראי, תלוי באופרה המבוצעת, על החלטות אמנותיות ברפרטואר המבוצע במקביל בסדרה הסימפונית. בסופו של יום אותם נגנים חולקים בעומס הכפול. זהו צד מאתגר מאוד בתכנון העונה של התזמורת, אך גם בדיוק מה שמייחד אותה, וזה לא זר לי בכלל מתוך היכרות עם תזמורות רבות בחו"ל שניהלתי מוזיקלית או התארחתי אצלן, שמתפקדות במקביל כתזמורות סימפוניות ותזמורות אופרה קבועות של בית אופרה".  
 
נראה שנגנים לא מעטים שגויסו לתזמורת מתוך קהל המוזיקאים שהגיעו לישראל לפני 30 שנה, בעיקר מארצות חבר המדינות, מן הסתם פורשים או עתידים לפרוש בתקופה הנוכחית. איך השינויים באים לידי ביטוי?     
 
"התזמורת עוברת בשנים אלה חילופי דורות טבעיים. למרות הקושי הרב שלנו, כמו של תזמורות רבות אחרות בארץ ובעולם, לגייס נגנים חדשים, שמחנו מאוד לקבל רק בחודש שעבר תשעה נגנים חדשים וצעירים. אנחנו שומרים על קשר הדוק עם נגני התזמורת שפרשו, והם מוזמנים לנגן עם התזמורת כנגנים מתגברים נוספים לעיתים תכופות.
 
"כמו כן התחלנו להנהיג תחלופה בסדרי הישיבה בתזמורת בעזרת נגניה הוותיקים של התזמורת שמכשירים ומעניקים מניסיונם הרב בנגינת אופרה, שלעיתים חדשה וזרה לנגנים חדשים, לדור החדש בתזמורת. הזמן הארוך יותר שאני אישית מבלה עם התזמורת, ובתקופות אינטנסיביות גם בפיט התזמורת באופרה וגם על בימת הקונצרטים, מיועד מעבר לתפוקת הקונצרטים והאופרות גם לגיבוש התזמורת, הצליל והחומר האנושי שבה במהלך חילוף הדור אותו אנחנו חווים". 



דן אטינגר, צילום: לוקה פרהוינגסדרוף  
 
 עונת 2021/22 לתזמורת הסימפונית ראשון לציון. הקונצרט הראשון יתקיים ביום חמישי 7 באוקטובר 2021 בשעה 20:00, במוצאי שבת 9 באוקטובר בשעה 21:00, היכל התרבות מאיר ניצן ראשון לציון; וביום ראשון, 10 באוקטובר בשעה 20:00, בית האופרה - המשכן לאמנויות הבמה ע"ש שלמה להט צ'יץ'.מחיר כרטיס: 215-160 ₪. טל': 03-9484840
 

לרכישת כרטיסים



05/10/2021   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע