|
|
 |
האופרה הישראלית 2005/6 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
יוצרים: ניר קברטי מאת: פוצ'יני בימוי: ז'אן-קלוד אוברה |
משתתפים: קרלו שיבלי , מלאדה חולודיי , לריסה טטוייב , יותם כהן |
הופעה ראשונה: 17 פברואר 2006
|
|
|
|
"מנון לסקו" היא האופרה השלישית של פוצ''יני וההצלחה הראשונה שלו. היא נכתבה על פי הרומן "קורות האביר דה גרייה ומנון לסקו" מאת אנטואן פרנסואה פרבו (Prevost), רומן שעובד במשך השנים ליצירות רבות: מחזות, בלט, סרטים וארבע אופרות שונות (של פוצ''יני, מסנה, הלוי ואובר).
עלילת האופרה מגוללת את קורותיהם של האביר דה גרייה ומנון לסקו. השניים מתאהבים, אך מנון עוזבת את דה גרנייה משום שאינו מסוגל לספק לה את חיי הנוחות והמותרות אליהם היתה רגילה וחוזרת לזרועותיו של ג''רונטה, רוזן מבוגר אשר מחזיק אותה ואת אחיה כלכלית. אולם היא אינה מסוגלת להחליט בין שני הגברים, בין הגבר העשיר לאיש שהיא אוהבת. היא חוזרת לדה גרייה, השניים מחליטים לברוח מדירתו של גרונטה, אולם ברגע האחרון מגיע הרוזן הביתה ומאשים את מנון בגניבת תכשיטים. מנון נאסרת ומגורשת אל המושבות הצרפתיות באמריקה. דה גרייה שאינו מוכן להיפרד מאהובתו מתלווה אליה והשניים יוצאים יחדיו לאמריקה, לניו אורליאנס. שם, פעם נוספת, נאלצת מנון לברוח והפעם מבנו של המושל הצרפתי. שני האוהבים בורחים למדבר ושם מתה מנון בזרועות אהובה.
"מנון לסקו" היא אחת מתריסר אופרות שהלחין פוצ''יני שבמרכזן נשים טרגיות. נשים יפות האוהבות בכל ליבן ודומה כי על האהבה הכנה שלהן מענישן פוצ''יני בחומרה וכולן מתות בסוף האופרה. טוסקה, מאדאם בטרפליי, ליו ב"טורנדוט", מימי ב"לה בוהם", אנג''ליקה ב"הנזירה אנג''ליקה", ג''ורג''טה ב"גלימה" ועוד.
|
|
|
מחיר |
|
עיר |
|
שם
האולם |
|
שעה |
|
יום |
|
תאריך |
|
|
|
תגובת גולשים (4 תגובות) | | | | הוסף תגובה לכל התגובות | | 4. מנון לסקו 21.2 יפה שבא לבכות
 | |  | | איזה יופי פוצ'יני באחת האופרות המופלאות שלו פגש הערב את ביצוע האופרה הישראלית החדשה ויתרה מזו עם שני סולנים ישראליים יותם כהן ולריסה טטוייב האופרה הנפלאה הזו וסיפור האהבה הטרגי של האביר דה גריו למנון קלת הדעת העובר מרגעי ההתאהבות והקלילות לעבר דרמה קורעת לב זכה הערב לרגעי עדנה מפתיעים ומרגשים.
יותם כהן שאותו אני רואה לראשונה על בימותינו הביא לבמה דמות מרגשת עד דמעות של אדם הנכנע לגורלו המר והציג בקול יפה ומלא רגש את קשת הרגשות מקלות הדעת של המערכה הראשונה ועד הבכי קורע הלב של תמונת הסיום.
קולו יפה מלא עשיר וכוונת שירתו מוליכה דמות מלאת חיים ומרגשת.לאריסה טטויב כמנון קלת הדעת צובעת את הדמות בחן ובקול שנע מעדינות וקוקטיות ליאוש ופחד מוות וממלאת את הבמה באישיותה גם אם לפעמים קולה במנעד הגבוה אינו לגמרי יציב.
המנצח ניר קבריטי מוציא מתוך הפיט תחושה של חום ואהבה למוזיקה ולמבצעים ונוסך תחושה של תזמרת ומנצח המלווה את זמריו גם אם לפעמים התזמורת הסימפונית שבתזמורת ראשון נותנת לעצמה קצת חופש רב מדי בנושא הדינמי.
רבע שעה של מחיאות כפיים קצובות לשני הסולנים ולהפקה כולה היו רק חלק מהבעת התודה שאני חש על ערב נפלא זה.
תודה תודה תודה
הוסף תגובה | |  | |  |
| 3. עוד אביר כזה ואבדנו
 | |  | | באופרה השלישית שלו השתמש פוציני בהרבה חומר אותו הלחין בתקופת לימודיו. האופרה מנון לסקוט מבשרת אומנם את לה בוהם אבל צריך להיות מעט ביקורתיים ולהודות שהיא לא בליגה של האחרונה. לצד אריות נפלאות וקטעי אנסמבל מלודיים מוצאים די הרבה כתיבה בנלית, בעיקר במערכה השניה.
באולפן ההקלטות זכתה מנון לסקוט להקלטות מופת רבות ובעידן הדיגיטלי להקלטות מעולות של מירלה פרני עם פלסידו דומינגו (סינופולי ב DG) ופוורוטי (לווין ב Decca) מה שהפך את הקהל הרחב לקצת מפונק ובעל סף דרישות גבוה.
האופרה הישראלית בחרה להעלות הפקה קלאסית של האופרה וזאת בחירה מעולה אך למרות תלבושות יפות לא נעשה די בתחום הבימוי ובהחלט היה ניתן לדרוש קצת יותר אקשן גם בתנועה וגם בתפאורה.
בכל מקרה לא זאת הייתה הבעיה. מי שליהק את קרלו שיבלי בתור האביר דה גרייה הוא או טיפש או חירש. למה הם עושים לנו את זה פעם אחר פעם??? שיבלי נראה כמו אבא של מנון ולא רק שאין סיכוי להאמין שהוא סטודנט דלפון גם אין סיכוי להאמין שהיא תשים עליו קצוץ כמו שהוא נראה ובטח כמו שהוא שר.
ראבק שיבלי.. על אהבה שמעת בחייך??? ככה מתאהבים?? ככה שרים?
למלדה חודוליי יש קול טוב וכל מה שהיא צריכה בכדי להוציא ניצוצות זה אביר אמתי שיחזר אחריה ויאהב אותה על הבמה.
המסכנה קבלה את שיבלי בתור פרטנר והוא בהחלט הוכיח שהוא מסוגל לכבות כל בחורה על כל במה.... איזו החמצה.
ולדימיר בראון היה כמו תמיד מצויין בקולו אבל לא הפגין מספיק רגשות זעם כאשר הוא מצא את מנון בזרועותיו שיבלי.
נוח בריגר שוב התבזבז בתפקיד מינורי והגיע הזמן שיתנו לו תפקידים מרכזיים כי הוא הבריטון הטוב ביותר שיש לנו כיום.
התזמורת הסימפונית רשל"צ הייתה נהדרת וניר קברטי עשה עבודה טובה לאורך כל הדרך.
בשורה התחתונה... היה בינוני וחבל. כעת ממתינים לאביר הורד ומקווים שזה לא יהיה שיבלי.
הוסף תגובה | |  | |  |
לנגי אמנון , (20/02/2006) |
| 2. יפה ממש
 | |  | | ראיתי את החזרה הגנרלית .
מוזיקה מדהימה יותם כהן מדהים כדה גריו קולית והבעתית ולריסה טטויב משלימה אותו כמנון קלת הדעת המביאה על עצמה את סופה קולה יפה ומשחקה לפעמים מעט מוגזם.
תזמורת ראשון מעט בלתי מרוסנת בעוצמתה וניר קבריטי מלווה היטב את הזמרים מה שלא תמד ניתן להגיד על מנצחים במקומותנו.
הוסף תגובה | |  | |  |
| 1. נחמד
 | |  | | האופרה עצמה מעולה כמו שאר האופרות של פוצ'יני.
לריסה טטייב שרה נהדר וגם משחקת מצויין.
יותם כהן (הטנור הראשי) אין עצמה בקול.
התפאורה: לא משהו, יככלו לעשות משהו יותר טוב.
הוסף תגובה | |  | |  |
|
|
|
|