|
|
 |
גשר |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
משתתפים: אלון פרידמן , יבגניה דודינה , יחזקאל לזרוב , אלכסנדר סנדרוביץ , ולדימיר חלמסקי , שירי גדני , אפרת בן צור , לבנה פינקלשטיין , לאוניד קנייבסקי , מיכל ויינברג , רות חיילובסקי , סבטלנה דמידובה , בוריס אחנוב , עדי שליטא , מיקי לאון |
הופעה ראשונה: 10 במאי 2003
|
|
|
|
וורשה של שנות השלושים, בצל עלייתו של היטלר לשלטון, המסעדות, הסמטאות, הכיכרות, התיאטרון, הפאר והעוני, המוסיקה והעצב... זהו הרקע ל"שושה", סיפור אהבה מסוג אחר.
סיפורו של סופר צעיר, אהרון גריידינגר, הטובע בחבורה של בוהמיינים, פילוסופים, מהפכנים וחמש נשים המסחררות את חייו."בכל הספרים שקראתי", הוא אומר לעצמו, "חושק הגיבור רק באישה אחת, והנה אני חושק בכל הגזע הנשי".
אבל עליו לבחור בין דורה הקומוניסטית, בטי השחקנית מאמריקה, צליה פטרונית האמנויות, טקלה הפולניה ושושה אהבת הילדות שלו.בחירתו של אהרון היא שתכתיב את עתידו, את חייו ואולי את מותו.
מערכה ראשונה:
תל-אביב, 1952, קיץ.
חיימל צ''נצ''ינר פוגש את אהרון גריידינגר. מלחמת העולם השנייה עברה. עברו שנים מאז פגישתם האחרונה. הם יושבים במדינת היהודים, מול הים היהודי ומנסים להחיות זכרונות. פייטלזון - ידידם הפילוסוף, דורה - חברתו הקומוניסטית של אהרון, צליה - אישתו הראשונה של חיימל... ורשה, 1938, חורף.
במועדון הסופרים פוגש אהרון הצעיר את הזוג צ''נצ''ינר, חיימל וצליה, ידידיו. לאהרון וצליה, המבוגרת ממנו, יש רומן נסתר-גלוי. אל המקום נכנסים מוריס פייטלזון וזוג אמריקאי עשיר, שהוא היה רוצה להציג לאהרון-צוציק.
בטי סלונים וסם דריימן, הוא מליונר יהודי-אמריקאי והיא שחקנית. אהרון יכתוב עבורה מחזה, על הבתולה מלודמיר שנכנס בה דיבוק. סם דריימן יפיק את המחזה בורשה ואם יצליח יגיעו גם לברודווי. בינתיים, אהרון ודורה נפגשים בביתה, לפגישתם האחרונה, היא עומדת להגשים את חלום חייה ולנסוע לרוסיה. הוא מזהיר אותה מפני הסכנות. אהרון מגיע לחדרה של בטי, במלון, והשניים מנסים לעבור על הכתוב ולקדם את עלילת המחזה... ובעצם זוכים לקדם את ניצני האהבה ביניהם.
צליה, חיימל ואהרון בקונצרט. צליה מתלוננת שאהרון לא מקדיש לה תשומת לב... היא מקנאה ביחסים החדשים
שלו עם בטי. ואכן, בטי ואהרון יוצאים לבילוי משותף בקולנוע. אבל מיד אחרי יומן החדשות ותמונות מצעדי הנאצים, מבקשת בטי לצאת, היא לא יכולה לשאת את המנוולים. בטי מציאה לאהרון לקחת אותה לשכונת ילדותו, בה לא ביקר כעשרים שנה. הוא נענה לה והם יוצאים למסע בזמן, אל סמטאות היהודים והזכרונות. לקראת סופו של הטיול הקצר, הם נעצרים מול הבית בו התגורר אהרון כשהיה ילד. שם גרות עדיין שושה, אהבת הילדות שלו ואימא שלה, באשלה.
באשלה לא השתנתה, היא ממשיכה לשבת ולתפור בדיוק כמו שעשתה כל השנים. גם שושה לא השתנתה, היא נותרה ילדה-אישה מוגבלת משהו בהתפתחותה. אבל המפגש איתן מעורר רגשות רדומים. שושה יכולה ''לעצור את הזמן''. היא יכולה להחזיר את אהרון לכל אותם רגעים, תחושות וזמנים אותם שכח, או רצה לשכוח. בטי מבינה את המתרחש ומבקשת לחזור למלון, אהרון מבטיח לשושה לחזור מחר.
בחדרו, מתעורר אהרון מחלום בו שיחק עם שושה. המשרתת הפולניה מגישה לו את ארוחת הבוקר ועוזרת לו להתרחץ. הוא חושק בה, אבל הטלפון אינו מפסיק לצלצל. אחד השחקנים המשתתפים בהצגה, צליה, במאי ההצגה... אינם נותנים לו מנוח. ואז, בטי מופיעה בחדרו. היא מייעצת לו, כאישה עם ניסיון, לא להמשיך את מערכת היחסים עם שושה, המוגבלת, יחסים כאלה נועדו לכישלון.
אהרון חוזר אל שושה ובאשלה. היא מראה לו מחברות שלו ששמרה מאז היו ילדים. בדרכה הילדותית היא מנסה לגשר על הזמן... היא לא צריכה להתאמץ, הוא עדיין אוהב אותה, בדיוק כמו אז. הוא רוצה רוצה, רוצה להיות איתה, והיא מוכנה להכל, רק שלא ישאיר אותה שוב לבד.
החזרה הגנרלית על המחזה הוכתרה ככישלון. סם ובטי אינם שבעי רצון והם מאשימים את אהרון.
מצב הרוח במועדון הסופרים אינו מעודד. צליה, חיימל ופייטלזון מנסים לעודד את אהרון, בעקבות הביקורות על המחזה שלו. הם מנסים לשכנע אותו לברוח מפולין, הגרמנים מתקרבים. הם לא יעזבו, אבל הוא צעיר ועדיין יכול. אהרון מחליט להישאר בפולין, הוא לא יעזוב בלי שושה.
בטי מטלפנת אליו, אישפזו את סם בבית החולים, היא זקוקה לו.
אהרון אינו מהסס ומצטרף אליה, כפי שבקשה. סם משוחח איתו ואומר לו שידע על יחסיהם. הוא מבקש להציל אותו מהנאצים, ומציע לו להתחתן עם בטי ולבוא איתם לאמריקה.
בסערת רגשות אהרון מסכים להצעה.
אהרון נוסע עם שושה, לראשונה בחייה, בכרכרה. הכל כמו חלום. הוא מבין שרק אותה הוא רוצה, שאינו יכול בלעדיה ומציע לה להתחתן איתו. היא מסכימה.
מערכה שנייה:
תל-אביב, 1952.
אהרון מבקר בביתו של חיימל ופוגש את אישתו השנייה, גניה. חייהם שונים מהחיים העשירים בורשה.
ורשה, 1939. עברה שנה מאז נישאו אהרון ושושה. הם חיים ביחד, אבל נדמה שעננת המצב באירופה מעיבה גם על חיי הנישואין שלהם.
אהרון ודורה נפגשים. פלנדר, חבר, חזר מהכלא הרוסי. שבור מהתנפצות החלום. ובכל זאת מאמין במהפכה...
בטי בורשה. היא מספרת על דודה שבאה לפגוש, אך בעצם ברור שבאה על מנת לשכנע את אהרון לחזור איתה. סם נפטר, המלחמה בשער, זאת הדרך היחידה להצלה. אהרון מסביר לה שישאר בורשה. כן, הוא מוכן למות ולא לעזוב את שושה. פייטלזון משוחח עם שושה ומחכה לאהרון. גם הוא מאמין שהסוף קרוב והיה שמח לו ניתן היה לעצור את הזמן.
אהרון בחדרו. בזו אחר זו יבואו הנשים בחייו וינסו להציע לו את עזרתן בהצלתו. טקלה, הפולניה שלדוד שלה יש בית רחוק מן העיר - צליה, שהפכה חדר בביתה למקום מסתור - דורה, שהתחתנה עם פלנדר, אבל יכולה להעזר בקשריה ולהבריח את אהרון מהעיר - ובטי, שאינה מוותרת... לכולן הוא יענה את אותה תשובה, הוא אינו יכול לעזוב את שושה. הוא אוהב אותה. הוא יישאר איתה ויהה הסוף אשר יהה.
על המרפסת בתל-אביב הערב יורד.
|
|
|
מחיר |
|
עיר |
|
שם
האולם |
|
שעה |
|
יום |
|
תאריך |
|
|
|
תגובת גולשים (16 תגובות) | | | | הוסף תגובה לכל התגובות | | 16. פשוט מדהים!
 | |  | | אני קראתי את הספר:"שושה" פעמיים ונהנתי מכל רגע בסיפור! פשוט מרגש.. בחיים שלי לא קראתי ספר כזה סוחף ומרגש והלוואי שיעלו שוב את ההצגה: "שושה" כי אני פיספסתי אותה בפעם הראשונה.....פליס תעלו אותה!!!!!!!!!! אני מתה לראות את ההצגה!!!!!!!!!!!!!!!!
הוסף תגובה | |  | |  |
| 15. שירי גדני באחת ההופעות הטובות ביותר שראיתי מימי!!!
 | |  | | ההצגה נחמדה ביותר אך שירי גדני עושה את הצגה להצגה מדהימה!!!!
היא משחקת נפלא את שושה המפגרת ומגיעה לשחקנית המדהימה הזאת את כל השבחים שאפשר!!!
רוצו לראות!!!!
הוסף תגובה | |  | |  |
| 14. אני אישית...
 | |  | | אני אישית לא כל כך אהבתי את הנושא של ההצגה אבל כמובן שאין מה להגיד על השחקנים המדהימים ששיחקו בצורה יוצאת מן הכלל!
הוסף תגובה | |  | |  |
| 13.
 | |  | | אני לא כל כך זוכרת פרטים פרטים על ההצגה אבל אני זוכרת שאחרי ההצגה חשבתי הרבה על משמעויות החיים והתפתחה שיחה מאד מעניינת ביני לבין אלא שהיו איתי בהצגה לכן אני חושבת שההצגה ממש טובה והיא העבירה מסר חשוב, ובעיני הצגה טובה זאת הצגה עם מסר הצגה שמביאה חוט למחשבה כל הכבוד
הוסף תגובה | |  | |  |
| 12. לא אהבתי
 | |  | | זו ההצגה השלישית של תאטרון גשר שראיתי. השתיים האחרת היו מעולות הן מבחינת עלילה, שחקנים, משחק, ותפאורה. (האידיוט וכפר).
שושה לעומת זאת משעממת, כבדה, ומרדימה.
לא מומלץ.
הוסף תגובה | |  | |  |
| 11.
 | |  | | הצגה מהממת-מומלצת ביותר!!!
אלון פרידמן שחקן מצויין!!! הלוואי שכל השחקנים היו כמוהו!!!!!
הוסף תגובה | |  | |  |
| 10.
 | |  | | הצגה מעולה. משחק ,תפאורה מיוחדת, מוסיקה, וכמובן תוכן ןמסר
הוסף תגובה | |  | |  |
| 9. תפסת מרובה לא תפסת
 | |  | | אני חוזר כעת מההצגה ואני זוכר את התפאורה המרשימה, הסיגריות שכל שחקן כמעט עישן על הבמה במסגרת התפקיד, את המשחק המרשים של שירי גדני.
תחושה של רוב מאומה על לא מאומה... כבד מדי ומסורבל, בתפאורה רבה מדי, בשחקנים רבים מדי, בזמן רב מדי... דיקציה גרועה של חלק השחקנים עד שאי אפשר היה להבין מה הם אומרים לעיתים...
כדאי לחזור ולשים את הדגש על השחקן ולא על מה שמסביב.
הוסף תגובה | |  | |  |
| 8. חבל שאינכם יודעים להעריך..
 | |  | | בתור תלמידת תיכון בירושלים שלא הבינה למה לוקחים את המגמה שלה לראות הצגה ביפו ולא בירושלים עצמה.. אני חייבת לומר שזה ממש עצוב כמה שיש פה אנשים שאינם מסוגלים להעריך את יופיה של ההצגה הזו. בתור תלמידה של מגמת תיאטרון, יצא לי לראות הרבה הצגות לאחרונה וזו שונה מכל השאר. תיאטרון גשר הוא מקום מדהים ואין עליו, הוא מעל לרמה של תיאטרון ירושלים ואף מזכיר את בית האופרה בתל אביב.
ההצגה הייתה מעניינת ומעשירה ביותר, העבודה שנעשתה עם המסכים שנעו בבמה הייתה מדהימה- פשוט טכניקה יוצאת מן הכלל!
השחקנים היו טובים עד טובים מאוד.
מי שאינו מסוגל להתחבר להצגות כאלו, אני מציעה שפשוט לא יילך אליהן.
ומי שבכל זאת כותב בכבוד (אריה זה מכוון אליך!) צריך ללמוד לא לזלזל ולהפסיק לכתוב במילים גבוהות כדי לנסות להראות מעל כולם. למה הדיבורים על סטאלין והיטלר הם נדושים וצפויים? ובאיזו זכות אתה מלגלג על הדמויות שבהצגה? האם עלה בדעתך שייתכן שזה באמת מה שאנשים הרגישו בעת ההיא?! תקראו לי נאיבית- אבל יש יצירות על נושאים כמו השואה שאין לתת עליהם ביקורת מחריפה שכזו. אם אינך מסכים שמור זאת לעצמך. ואם היית לומד היסטוריה פעם, היית יודע שהיו שמועות על השואה ועל פלישות הנאצים. בבקשה תחזור לבית הספר וכשתתעדכן תחזור אלינו.
תמי אורטולני
הוסף תגובה | |  | |  |
| 7.
 | |  | | אישית, אני ממש לא התחברתי להצגה.
הצגה נורא כבדה בעל תכנים משעממים שלא נותנים טיפה של עניין להתחבר עליה.
לא ממליצה.
הוסף תגובה | |  | |  |
| 6. אכזבה קשה
 | |  | | עם כל הכבוד - ויש כבוד - לתיאטרון "גשר" ולבמאי ייבגני אריה, אפשר למשול אותם הפעם לאשפי מטבח שמנסים לעשות תבשיל מעולה מחומרים מקולקלים. שום בימוי, מבריק ככל שיהיה, ושום תפאורה, תאורה, מוסיקה ומשחק לא יוכלו לתת עומק וחיוניות לטקסטים רדודים ומרובעים. לא קראתי את הספר "שושה", לכן אין לי זכות להאשים את בשביס-זינגר בפגמים של המוצר הסופי. ייתכן שזו אשמתו של ייבגני אריה שעיבד את הספר למחזה. (אגב, הוא "רידד" בעיבודו גם את הרומן הנפלא "עבד", שאותו כן קראתי).
הגיבור הראשי, אהרון (אלון פרידמן), סופר צעיר המדלג בין מיטותיהן של ארבע נשים, אוהב באמת רק את שושה הפגרת, חברת ילדותו (ואף מתחתן איתה). זו מערכת יחסים די חולנית לגבי צופים מן היישוב, אך בהחלט לגיטימית כנושא לספרות, תיאטרון או קולנוע. הבעיה היא שכדי להעניק אמינות למערכת יחסים זו בעיני הצופה וכדי לערב אותו רגשית, היוצר (סופר או במאי) חייב להתאמץ במיוחד במתן הנמקה פסיכולוגית מספקת למערכת זו. כל "ההנמקה" הקיימת במחזה היא זכרונות משחר הילדות המשותפת. נו, באמת! שושה המפגרת (שירי גנדי) היא אמנם דמות "פוטוגנית" מאוד על הבמה, אך מפגר, כמו תינוק או כמו קשיש מופלג, הוא תמיד דמות "פוטוגנית". זהו טריק ידוע. ואם מערכת היחסים של הגיבור עם אהבת חייו כל-כך רדודה, למה כבר אפשר לצפות ממערכות היחסים האחרות שלו? וכך אנו מקבלים דמות שטוחה וחיוורת, ואי-אפשר להאשים בכך את השחקן אלון פרידמן, כי אין מה להפיק מהתפקיד הזה.
יש בהצגה גם תפקידים צבעוניים באמת, כמו השחקנית בטי (דודינה), איש העסקים חיימל (סנדרוביץ'), או השען לייזר (חלמסקי הגדול!). יחד עם זאת, יש הרבה דיבורים וויכוחים נדושים וצפויים על היטלר וסטלין ויתר מרעין-בישין של התקופה, הרבה פילוסופיה בגרוש (על אלוהים וכד') עם מעט מאוד שנינות אמיתית.
מה שנשאר בסוף, זו גלרייה של דמוייות מהעולם הנכחד של וורשה היהודית והדקדנית ערב השואה. מסמך היסטורי בעיקרו, וגם לא כל-כך מחדש. אגב, אשר לאמת ההיסטורית: איש לא יכול היה ב-1939 לחזור חי מצפורני ה-נ.ק.וו.ד. ולספר על העינויים שעבר שם, כמו שזה קורה לפלנדר במחזה. איש גם לא צפה מראש את משמעותה האמיתית של השואה, כמו שעושים גיבורי המחזה.
הוסף תגובה | |  | |  |
| 5. ושוב -כל הכבוד לגשר
 | |  | | כל הצגה שמעלה התאטרון הזה היא חגיגה לכל מי שאוהב תאטרון ויודע להעריך חוויה תאטרונית אמיתית :מחזה, במוי ,משחק, תפאורה, תאורה -וכל יתר הגורמים היוצרים את הדבר המופלא הזה. "שושה", מצטרפת אל הרשימה המכובדת של ההצגות שהעלה תיאטרון "גשר" על במותינו.תיאטרון שהוא נכס לכל שוחר תרבות .
הוסף תגובה | |  | |  |
| 4. שושה- תיאטרון גשר
 | |  | | ראיתי את ההצגה בראש"לצ ב 04\01\25
לתיטרון הישראלי יש הרבה מה לילמוד מיבגני אריה ו "גשר".
רמה מעל כולם. לא רק המשולש הבססי : מחזה-במאי-שחקן אלא הכל בשלמותו. לאוהבי אומנות חוויה בלתי נשכחת המרגשת עד דמעות.
תודה ו יישר כח !!!
הוסף תגובה | |  | |  |
| 3. חוויה תאטרלית בלתי נשכחת
 | |  | | תיאטרון גשר שונה מכל השאר אחר, מעמיק ועשיר בתפוארה רספקטבילי, מחזה עם רטרוספקטיבה על ת"א של אז מומלץ לכל אותם אנשים שבנו ועשו את תל אביב
הוסף תגובה | |  | |  |
| 2. הגשר עושים את זה שוב
 | |  | | עוד לפני שהספיקו להתרווח ולהנות משבחים שקצרו בזינגר האחרון שהעלו לפני זמן לא רב (העבד) הנה הם מענגים אותנו עם זינגר נוסף! והפעם בשיתוף עם כמה פרצופים חדשים (כוונתי לשירי גדני בתפקיד שושה המפגרת, ואלון פרידמן בתפקיד אהרון המככבים יחדיו גם בהצגה הצעירה והנועזת "שאריות של אהבה").דודינה ומיכל ווינברג (מהשחקניות האהובות עלי בארץ) פשוט מדהימות!
הדבר היחידי שקצת (אבל ממש קצת) הציק לי הוא משחקה של שירי, שנראה כאילו ניסתה לחקות את קולה של אפרת בן צור (שגם כך כבר די נשחק) בשחקה את שושה.
הצגה נהדרת רוצו לראות!
4.5 כוכבים (בסולם טשה)
הוסף תגובה | |  | |  |
| 1.
|
|
|
|