|
|
|
ארכיון הקאמרי |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאת: רנה ירושלמי מוזיקה: ישראל ברייט |
משתתפים: רותי בורנשטיין , ליאור בן-אברהם , יעל געתון , עדינה דוד , עינת גליקסמן |
|
|
|
|
התאטרון הקאמרי ואנסמבל עיתים במסע התנ"כי בשירה, תנועה, טקסט ומוסיקה.
שושלת המלוכה של שאול ודוד וממנה עד גלות בבל.
פרויקט התנ"ך - רנה ירושלמי
פרוייקט התנ"ך התעורר בעקבות העבודות שעשינו עד כה. אחרי המלט, וויצק ורומאו ויוליה הרגשנו שהגיע הזמן לגעת בטקסט שלנו, והתנ"ך הוא הטקסט הבראשיתי שלנו.
ניסינו לזהות בתנ"ך כמה מסלולים שניתן לצעוד בהם, כמו למשל:
1. ויאמר: האל - האדם - הברית
2. וילך: המשפחה - הלאום - ההבטחה
3. וישתחו: העם - המלוכה - הנבואה
4. וירא: האל - הנביא - ההתגלות
"ויאמר" עוסק בהתהוות האדם ועולמו, כשבמרכזו בריאת הזכר והנקבה על כל המשתמע מכך.
פסגת היחסים בין האל לברואיו באה לידי ביטוי בברית שכורת האל עם האדם לגבי המשך קיומו וקיום העולם כולו (אחרי המבול).
"וילך" מביא אותנו אל התהוות הלאום: המשפחה הופכת לשבט והברית בין האדם לאל מתמקדת בהבטחה על יצירת העם וקיומו בארץ המבוטחת.
"וישתחו" מביא אותנו אל הרגע בו העם דורש לו מלך, אל ארצי, אליו הוא משתחווה ואיתו הוא יוצא למלחמותיו. כדי לשמור על הברית וההבטחה, על אף תהליך התרחקותו מהאדם ואכזבתו ממנו, משמיע האל את דברו באמצעות הנביאים.
"וירא" הוא התפתחות הקשר שבין האל והאדם דרך הנבואה. הנביא הופך להיות הקול האלוהי אשר בא להתרות בנו, שאם לא נשמור את מצוותיו, לא נוכל לממש את ההבטחה האלוהית. "ההתגלות" יכולה להיתפס כמפגש בין האל ומי שעתיד להיות נביא, ו"ההתגלויות" השונות מעידות על צורותיה המשתנות והאינסופיות של האלוהות.
בעבודה זו התיחסנו אל המסלולים האלה כציוני דרך במסע ביוגרפי- מסע, הסטורי, לאומי ואישי של כל אחד מאתנו.
תהליך העבודה
העבודה על התנ"ך החלה בנובמבר 1994 עם קבוצת שחקנים. בתחילה נבחרו טקסטים מכל התנ"ך- על ידי השחקנים והבמאית – ללא שום מחויבות לסדר או למסלול ספציפי, ללא נסיון לבנות סיפור או להמחזה. השחקנים הביאו עבודה אישית בעקבות המפגש עם הטקסטים שבחרו.
במשך שלושה חודשים של עבודה על הקטעים שנבחרו, חיפשנו דרך ליצור מחדש קשר חוויתי עם הטקסט התנ"כי, המוכר לרבים כחומר לימוד בלבד מתקופת בית הספר.
אחד הדברים שריתקו את כולנו מיד בהתחלה, היה השפה התנ"כית. עוצמת הביטוי, התמציתית, המקצבים, הדימויים – כל אלה הגדילו והעשירו את כושר הביטוי של השחקן והקנו לו עוצמה בלתי רגילה. עבור השחקנים, שחייהם ביד הלשון, זו מתנה נדירה, במיוחד כשנתקלים בבטוי או במונח בתנ"ך לראשונה. זה הרגע בו המלה הופכת להיות נכס לדורות הבאים.
בתום שלושת החודשים הצגנו קטעים מעובדים בפני הקהל. בעקבות הטקסטים, שמצד אחד נשמע לקהל מוכרים, ומצד שני הפתיעו אותו בצורך לערוך אתם הכרות מחודשת, נוצרה תגובה חזקה ומרגשת בין השחקן והצופים.
החלטנו להכנס לשלב שני בעבודה. הפעם החומר עובד לקבצים, על פי המסלולים המרכזיים שזיהינו בתנ"ך. התהוות הקבצים למערכות ולאורע תיאטרוני, היא תהליך ארוך של ניפוי וחשיפת התכנים שהם עדיין ה"הווה" שלנו.
חשוב אולי לציין שכל השותפים לפרוייקט הזה וליצירתו הם אנשים חילוניים, הניגשים אל התנ"ך כביוגרפיה היסטורית - תרבות ואישית.
|
|
|
מחיר |
|
עיר |
|
שם
האולם |
|
שעה |
|
יום |
|
תאריך |
|
|
|
תגובת גולשים (1 תגובות) | | | | הוסף תגובה לכל התגובות | | 1.
| | | | שלום,ראיתי חלק מיזערי מן ההצגה "ויאמר וילך" במהלך פרוייקט המפגש של הלהקה המדהימה הזו.
התרשמתי מאוד משלושת השחקנים שהגיעו ועשו עבודה מדהימה של קולות תנועה ורגש.
רציתי לדעת היכן אוכל למצוא מידע נוסף על הלהקה אנסמבל עיתים
ותמונות.
שמח לקבל תגובה באי מייל. תודה רבה
הוסף תגובה | | | | |
|
|
|
|