"טנגרם: צורות מורכבות" במרכז החוויתי החדש של המוזיאון
הכניסה חופשית לילדים עד גיל 18
מועד נעילה: לא ידוע
אוצרת: נעמה בר-אור, מעצבים: דבורה פינטו פדדה, סתיו דרור, לירן מסר
התערוכה משלבת מיצב ומשחקי הרכבה היוצרים שינוי מתמיד של חלל הגלריה ומורכבת משני חלקים.
בחלקה הראשון של התערוכה מוצג המיצב "צל חם" של האמן שחר (פרדי) כסלו, הנשען על דימוי אנדרטת חטיבת הנגב שתכנן דני קרוון בבאר שבע. כסלו יצר וריאציה בפיסול רך המדמה ג'ימבורי, שעליו יכולים ילדים ופעוטות לטפס, לזחול, לשחק ולהתרווח.
החלק השני הוא מערך של "קוביות" ספוג גדולות בצורות גאומטריות שונות עטופות בד, המאפשר הן שינוי מתמיד של החלל והן פעולות אינטראקטיביות של חשיבה ומשחק פיסולי ע"י מבקרים בכל הגילאים. הקוביות יאפשרו יצירת מקומות ישיבה, לצד הרכבה של מערכים פיסוליים ספונטניים או מונחים בידי המבקרים. על קירות ורצפת הגלריה יופיעו צלליות של צורות שניתן להרכיב מן היחידות של הקוביות, על פי ההיגיון של משחק
"טנגרם" (משחק סיני במקורו, שבו יש להרכיב דגמים שונים בעזרת שבע צורות גיאומטריות המתקבלות מחיתוך של ריבוע). המשימה המוצעת, מזמינה את המבקרים לעסוק בדרכים שבהן ניתן לחתוך צורה למספר צורות אחרות וכיצד ניתן לקחת את החלקים ולחבר אותם לצורה חדשה. בפועל, הופך חלק זה של התערוכה למעין משחק חשיבה גדול ממדים.
התערוכה קושרת עיסוק בחלל, מרחב וסביבה עם מושגים של פירוק והרכבה, תוך אפשרות של היחיד לשנות את סביבתו ולהיות שותף פעיל ביצירת מרחב ציבורי משותף. כמו כן, עוסקת התערוכה במושגים של פנים וחוץ, פרטי וציבורי, צבעוני ושחור לבן, רך וקשה, שטוח ותלת ממדי. כל אלה חוברים לחוויה של חשיבה, משחק ושעשוע, לצד ביטול החיץ הפיזי הנוקשה הנהוג בשאר חלקי המוזיאון בין יצירת אמנות לגוף הצופה.
המפלס התחתון בבניין הראשי, גלריה ע"ש רות וברוך רפפורט במרכז החוויתי החדש למשפחה ע"ש יונס וסוראיה נזריאן
תערוכת טנגרם במוזיאון תל אביב, צילום: פלורה דבורה
תערוכת החידות לכל הגילאים "שחר (פרדי) כסלו: משחקים 2019-2013"
הכניסה חופשית לילדים עד גיל 18
מועד נעילה: 9.11.19
אוצרת: טל לניר
שני פרויקטים מציג שחר (פרדי) כסלו, במסגרת תערוכתו "משחקים 2019-2013": העבודה "צינור לח, תנוכים משושים וחיות אחרות" (2019-2017) ומשחק המחשב "גוגל מה. לכאורה, אלה הן עבודות נפרדות, שונות מאוד זו מזו, אבל רוח אחת של שעשוע ומשחקיות שוזרת אותן זו בזו, בזמן שהן נעות בין משחק Game)) לבין משחקיּות (Play). השימוש באלמנטים של משחק ומשחקיות מרחיק את הצופה מאופן ההתבוננות השגור ביצירות אמנות וגם מן הרצינות האופפת את המבקר במוזיאון או בגלריה לאמנות. זוהי אמנות המבקשת למצוא רעיונות משחקיים, שיעמדו בבסיס העבודה, יכוננו את עמוד השדרה שלה ויכניסו את הצופה לעולמה.
"צינור לח, תנוכים משושים וחיות אחרות" היא עבודת חידות, שכל חידה בה מורכבת משני חלקים. החלק הראשון הוא טקסט – מעין תיאור טכני, שיר או כתב-חידה – המנסה לתאר במילים פרי או ירק. בחלק השני ניתן למצוא איורים של מאיירים מדעיים מרחבי העולם, בהתכתבות, על בסיס התיאור הטכני שנשלח אליהם. לא הובא לידיעת המאיירים שהתיאור מקורו בפרי או בירק. את פתרון החידות ניתן למצוא בשולחן תצוגה במרכז החדר.
"גוגל מה" הוא משחק המבוסס על מנוע חיפוש התמונות של גוגל. העיקרון בו פשוט: המשחק מציג בכל סיבוב תוצאות חיפוש תמונות במנוע ועל השחקן לנחש את מחרוזת החיפוש העומדת בבסיסן. חלק מהמחרוזות ישירות ומטופשות; אחדות קשות לפיצוח; חלקן בנות כמה מילים ואחרות בנות כמה אותיות; כמעט כולן מייצרות עמימות, בלבול ורב-משמעות. על השחקן לעמוד על ההיגיון של האלגוריתם המחפש בפרק זמן קצוב. כל מחרוזת היא חידה והמשחק מציב בפני השחקן כמה עשרות חידות כאלה.
מוזיאון תל אביב לאמנות, גלריות צ'ארלס ואוולין קרמר במרכז החוויתי החדש למשפחה ע"ש יונס וסוראיה נזריאן, המפלס התחתון בבניין הראשי
המיצב צל חם של שחר פרדי כסלו ותערוכת טנגרם במוזיאון תל אביב, צילום פלורה דבורה