סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
טור אישי
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: אין פתרונות קסם
 

 
 
במצבו  של תיאטרון חיפה חזון אמנותי הוא שעשוע מופרך. ראשית נחוץ צעד דרסטי של ניקוי אורוות


שוקת שבורה
 
היום לכל המאוחר, כך לפחות הבטיח יו"ר דירקטוריון התיאטרון העירוני חיפה לעובדי המוסד, יפורסם שמו של המנהל האמנותי הבא של התיאטרון. קשה להאמין שזה אכן יקרה, כי במצבו הכלכלי, האמנותי והתדמיתי, של התיאטרון העירוני חיפה, ספק רב אם קיימת פרסונה בעלת יומרות אמנותיות שתיאות להעמיד את עצמה מול השוקת השבורה שניצבת מול התיאטרון ועתידו.
 
פימפום שמותיהם של מועמדים - מערן בניאל דרך שמואל הספרי ועד משה קפטן, שאף אחד מהם בעצם אינו מעוניין בתפקיד בסיטואציה הנוכחית - רק מעיד על הפאניקה שאחזה בפרנסי התיאטרון הוותיק, שהתגלגל לעברי פי פחת תקציבית. למרות שאין להם למעשה מועמדים, בחיפה מנסים להציג חזות של אם-לא-הכל-בסדר-לפחות-יהיה-בסדר-וניתן-להתגבר-על-המצב-כאילו-הוא-בעיה-רגעית-שניתנת- לפתרון-קסם, ועדיין מתעקשים לשכנע את עצמם שניתן להחזיר עטרה ליושנה ואת חיפה למשפחת התיאטרון הישראלי.
 
אפשר להבין את המצוקה החיפאית. הניסיונות להמשיך ולהחזיק את התיאטרון העירוני בחיים, כנגד כל הסיכויים וכנגד כל עובדות החיים ואיתותי המציאות, הם יומרה חצופה שמעידה על תלישות והתעלמות. עם גרעון עצום של כ-24 מיליון, שלמרות אינספור תוכניות הבראה, סבבי פיטורין והבטחות מרגיעות, עלול רק לתפוח, מוקדם, לא נכון ולגמרי לא רלוונטי לחשוב על התנהלות אמנותית ראויה לשמה או לחלום על אג`נדה אמנותית. בטח לא כל עוד החשיבה והשאיפה הן לשחזר ימי עבר והמודל להתחרות הוא ההצלחה המסחרית של תיאטרון הצפון.
 
כל ההתעקשות היומרנית הזאת, להיות תיאטרון כפי שהיה פעם, היא מתכון בטוח לתוספת גרעון, ללא קשר לאישיותו של המנהל האמנותי הבא. למרבה הצער, הביטחון בכך ניזון מהמשך ההזרמה של התמיכה הציבורית, כספי מדינה ועירייה, בסך 11 מיליון ש` לשנה, בהתאם לגודלו - שהצטמק משמעותית בינתיים - של התיאטרון העירוני חיפה. אפשר להבין את מינהל התרבות שנחוש להמשיך בתמיכה, ובלבד שלא תירשם לחובתו ולא תהיה על מצפונו סגירת תיאטרון ציבורי, אבל קשה לקבל את המשך ההזרמה, ובסכומי העבר (5 מיליון ש` ל-2007; תקציב 2008 יועבר רק לאחר שיאושרו תוכניות העבודה וההבראה של התיאטרון), כאילו התיאטרון בחיפה נשאר גורם משמעותי, ולא בלון מרוקן אוויר, תוכן ו...עובדים. 
 
טיהור האווירה
 
עם מצב כלכלי קריטי שכזה, חזון אמנותי אם בכלל, הוא שעשוע מופרך. לא הוא הדבר החשוב יותר שחיפה צריכה כרגע. גם ראש העיר, גם יו"ר הדירקטוריון, גם מנכ"ל בובה ולבטח מנכ"ל עצמאי ודעתני, חייבים קודם כל להפנים את המצב הנוכחי ולייעד תפקיד אחר וייחודי לתיאטרון, אפילו להורידו לדרגת תיאטרון קהילתי, בטרם יחזרו לחשוב גבוהה-גבוהה, עם מצבת עובדים המונה שישה שחקנים בלבד, משובחים ומנוסים ככל שיהיו.
 
והדברים, עם כל הכבוד לתחושת הכבוד הנעלב, אינם בשמיים. אפשר לקחת דוגמה מתיאטרון החאן והתמודדותו הנבונה בעליונות של תיאטרון ירושלים. השאלה היא אם אנשים אלה מסוגלים לכך (ועוד בשנה של בחירות מוניציפליות), או שנחוץ צעד דרסטי ומרחיק לכת של טיהור האווירה וניקוי האורוות בכל דרגי הניהול. ספק אם ההתנהלות השחצנית הנוכחית - ששימוש נלעג לתפקיד "הנחשק" של מנהל אמנותי, בשמות של מועמדים שלא נתנו הסכמה ורק העמידו ערימות של תנאים מעיד עליה -  תביא לכך.
 
כי זאת צריך לדעת, כל עוד ראש העיר חיפה נותן גיבוי לדירקטוריון וכל עוד הדירקטוריון שוגה באשליות ומשתעשע בחלומות, אף בר-דעת, מנוסה כמתחיל, כל מי שעיניו בראשו וכל מי שיש לו טיפת רקורד וקצה רזומה, ייזהר מן הביצה הטובענית, לא ייפול בפח ולא יתפתה להבטחות. ככל שמישרת מנהל אמנותי בתיאטרון רפרטוארי היא מפתה ומבטיחה, ראוי להתרחק ממנה בחיפה. יותר מדי אנשים טובים נטרפו שם חיים בגלגלי הפוליטיקה והעסקונה המקומית. סיני פתר, רוני פינקוביץ ודורון תבורי, למדו זאת על בשרם. ערן בניאל ושמואל הספרי מספיק נבונים לדעת זאת, וגם משה קפטן הצעיר חייב להפנים שאין לו שום סיבה צפונית לעזוב את משרתו הבטוחה במדיטק חולון.
 
שימשיכו בחיפה להפריח שמות ומועמדים. נראה אותם מפריחים את השממה התיאטרונית.
 
ואפרופו הקיפוד
 
מילה אחת אפרופו טקס חלוקת פרסי קיפוד הזהב של תיאטרון הפרינג`, שיתקיים היום בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב, וגם המועמדויות המתגבשות של פרס התיאטרון הישראלי שהטקס מטעמו ייערך בראשית אפריל בתיאטרון גשר.
 
העמדתה של "הילד", הצגת היחיד של רועי אסף, שהועלתה לראשונה בפסטיבל תיאטרונטו האחרון בעכו, כמתחרה בפרס התיאטרון הישראלי היא יומרה שכולה טעות.
 
קודם כל, אף על פי שהיא מועלית בתל-אביב בקאמרי 4, מקומה הטבעי הוא עדיין בפרינג`. ולא מתוך פחיתות כבוד והערכה ממעיטה לשפתה התיאטרונית. להיפך, דווקא היא הייתה מכשירה אותה כמועמדת ראויה יותר ל"קיפוד הזהב", כשהיותה הצגת-יחיד והפקה שמיוחסת ל"תיאטרון עכו", רק היו מחזקות את סיכוייה. ולא העלינו את התמיהה לגבי סיווגה בקטגוריית "העלאה מחודשת". גם אם מועמדות בפרס התיאטרון מזכה בחשיפה וביחסי-ציבור - עובדה, כתבתי כאן עליה - העדפתה על פני ביתה הטבעי, היא שיקול מוטעה והחמצת הזדמנות.        


31/01/2008   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. התקציב מגיע מהעיריה
ז`ורז` , (06/02/2008)
3. תיאטרון חיפה
רחל שמרון , חיפה (03/02/2008)
2. לנתק אדמיניסטרטיבית את התיאטרון מהפונקצינרים בעיריה
איכפת לי , חיפה (02/02/2008)
1. שאלה
חיפני , חיפה עילית (01/02/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע