במסגרת הסדרה "קלאסיקה במימד אישי" בלצן והפסנתרן דניאל צ'ובאנו עושים כבוד לשופן וליסט
פסנתרנים עתירי כשרון ומעריצים
אירופה של המאה ה-19 היא יבשת בתהליכי התפרקות. התפרקויות שיגיעו לשיאן בחלוקה מחדש של היבשת בסיומה של מלחמת העולם הראשונה. בשנים שקדמו לה השלטון במדינות מחליף ידיים, והשליטה בפולין נחלקת בין רוסיה הצארית, פרוסיה, והקיסרות האוסטרית השולטת במרחב שכולל את אוסטריה והונגריה ועוד חלקי מדינות ובהן פולין, רומניה ומדינות אחרות.
מסיבות אלו יחכה הביטוי הגיאוגרפי-לאומי הכולל קביעת גבולות חדשים עד לסיומה של מלחמת העולם, אבל הביטוי התרבותי הרי אינו זקוק להחלטות פוליטיות לצורך הבעת דעתו, ולכן כבר במאה ה-19 מלחינים יכולים להביא את בשורת המוזיקה הלאומית שלהם אל מרכז הבמה.
שני מוזיקאים מנציגיה הבולטים של אירופה של שלהי מדינות הענק הם פרדריק שופן הפולני ופרנץ ליסט ההונגרי. המלחינים לא היו זרים זה לזה, אבל זה פחות חשוב לענייננו. העיקר הוא שדווקא ביצירותיהם לפסנתר, השניים היו פסנתרנים עתירי כשרון ומעריצים, והביאו את הצליל הלאומי - הפולונזים של האחד והרפסודיות ההונגריות של השני אל פריז שהייתה אז בדרכה בירת התרבות של העולם.
דניאל פטריקה צ'ובאנו, צילום: יגאל מירון
עולם הרמוני שלם
ביצירות לפסנתר של שני המלחינים הנודעים החליטה אסתרית בלצן לפתוח את העונה ה-33 של סדרתה "קלאסיקה במימד אישי". התכנית כוללת רסיטל של דניאל צ'וּבָּאנוּ, הפסנתרן הרומני שזכה לפני שבע שנים במדליית הכסף (הפרס השני) ובפרס חביב הקהל בתחרות לפסנתר ע"ש ארתור רובינשטיין בתל אביב. הוא זכה בפרסים נוספים וגם הופיע בישראל מספר פעמים ברסיטלים וכסולן בנגינה עם תזמורות שונות כאן.
בדברים שמקדימה בלצן לנגינתו של צ'ובאנו, לאוזני הקהל שמילא את האולם הגדול של מוזיאון תל אביב, היא מדגישה את כושרם ואמנותם של שופן וליסט ביצירת עולם הרמוני שלם בתנאים לא תנאים כשהמוטיב החוזר בדבריה הוא - less is more - בהקשר המוזיקלי אינך צריך תופים וחצוצרות כדי להביא את קולה של ארצך את הבמה. די בשיר ערש (בלצן הסמיכה בדבריה את הקירבה שבין "שיר ערש" ל"שיר ארץ").
במקרה של שופן הוא הילד המעז לחלום על פולין העצמאית, פולין שבה הצבא צועד במפעם של שלושה רבעים. בלצן סיפרה את סיפור חייו של שופן ועל הוואלסים שכתב לנשות פריז, ובמיוחד לידידתו ז'ורז' סאנד, אולי הפמיניסטית הראשונה. בדבריה על ליסט הדגישה את השפעתו של פגניני, אשף הכינור שליסט שמע בפריז והחליט שאת הלהיטים הווירטואוזיים של פגניני בכינור יבצע בפסנתר. היא פירטה את תחנות חייו של ליסט ועמדה על ההבדל בין הפסנתר המזמר של שופן לפסנתר המתזמר של ליסט.
אסתרית בלצן, צילום: לי בושארי
שרשרת להיטים
ולאחר שאמרנו כל זאת נשאר לקשור כתרים לנגינתו של צ'ובאנו. היצירות נבחרו בקפידה והתכנית כוללת את שיר הערש המוכר (berceuse), הסקרצו בסי במול מינור והאנדנטה ספיאנאטו וה"גראנד פּוֺלוֺנז בּרילייַאנט" של שופן ואת ואלס מפיסטו מס' 1 ורפסודיה הונגרית מס' 12 של ליסט.
צ'ובאנו הרגיש בבית ביצירות שני המלחינים וסחף את המאזינים למסע מרתק - שכלל סקירה מקיפה ממדריכת המסע, אסתרית בלצן - כשהוא חולק לא רק את העוצמה, הקצב והשליטה המופלאה שלו אלא את התובנות.
המעברים המעודנים בתחילת היצירה שדרשו האזנה מרוכזת הובילו לסער הפולונזי של שופן ולסערת החושים היצרית והקצבית של ליסט. צ'ובאנו החזיק את הקהל במתח כשהוא דולה מתוך היצירות האהובות רגעים של תובנות חדשות ומה עוד אפשר כבר לבקש מרסיטל שמורכב משרשרת להיטים?
דניאל צ'ובאנו, צילום: אלכס קומן
הקונצרטים יתקיימו במוזיאון תל אביב, בתיאטרון ירושלים, במשכנות שאננים ובאולם רפפורט בחיפה. מחיר מנוי ל-5 קונצרטים: 495 - 695 ש"ח (בהתאם למקומות ולוותק). הזכות לשינויים שמורה. להזמנות