|
|
 |
דרמה |
 |
|
|
|
|
Neither Day nor Night |
לא יום ולא לילה |
|
|
|
|
|
|
שחקנים: אלי מנשה, אדם חתוכה פלד, מעין עמרני, שמואל וילוז`ני, מאיה כהן, דורית לב ארי |
הופעה ראשונה: 2024 ארץ מקור: ישראל
משך הופעה: שעה ו-30 דקות
|
|
|
|
סיפור שמתחיל בילד ממוצא מזרחי, שלא מתקבל לישיבה אשכנזית ומתפתח לדרמה מתח רבת תהפוכות, שתרעיד את נשמתו של כל צופה.
משפחה של חוזרים בתשובה ממוצא צרפתי-מזרחי, מנסה להתנתק מעברה ולהשתלב בקהילה החרדית האשכנזית בבני ברק.
כשבנם העילוי לא מתקבל לישיבה הם מנסים לשנות את רוע הגזירה. האב שמואל, שיפוצניק עם אמונה גדולה, מתקשה להשלים עם הפגיעה בבנו ובדרכו המחוספסת ,הוא מנסה להיאבק בהחלטה.
התפתחות דרמטית ובלתי צפויה מטלטלת את בני המשפחה ואת סביבתם, ויורדת לשורשי אמונתם המשותפת. "לא יום ולא לילה" – על צדק ואמונת אמת שהופכת עולמות.
ביקורות ****
האפליה והקיפוח של בני עדות המזרח כשהדברים מגיעים להשתלבות בעולם הישיבות האשכנזי, אלה עובדות ידועות. הגזענות האשכנזית אל מול התלמידים הספרדים היא ברורה וגלויה. במקרה הפיקטיבי שלפנינו מדובר בעילוי, תלמיד חכם נלהב, בן משפחת גבאי, שחש תסכול עמוק מכך שהרב שלו (שמואל וילוז'ני) לא מוכן לדאוג לכך שהוא ימשיך את לימודיו בישיבה אשכנזית יוקרתית. בייחוד כשמדובר בחוזרים בתשובה, שהם מלכתחילה סוג ב'. והדבר משפיע על כל בני הבית. האם מנסה בדרכה המתונה והלא מתלהמת לגרום לדבר לקרות, אבל זה לא מצליח לה. והגישה של האב, שנכנס לתמונה, יותר קיצונית.
מאחר שמדובר במשפחה של חוזרים בתשובה ניכר כי לאב, העובד כקבלן שיפוצים, יש עדיין ספקות בכל הקשור לאמונה. הוא אף מתלבט האם לחבוש מגבעת באירוע בר המצווה של בנו, המבקש שאכן יעשה זאת.
סרט הביכורים של פנחס וויה, שאת תסריטו חיבר עם אהרון ישראל, אכן דן, בין היתר, בשאלות אמונה, עוצמתה ותוקפה. וכאשר נושא האפליה העדתית צף, עולה ומאיים על כל המרקם המשפחתי, הדיון מתמקד בנושא הצורב הזה.
הבימוי של וויה דידקטי, איטי וחודר אט אט לנשמה. אלא שהוא מכיל גם פתרונות של שכר ועונש בעלי היבטים מוסריים שנויים במחלוקת. ועדיין, זהו סרט חשוב, בנושא שעד עתה דנו בו בקולנוע הישראלי בעיקר בקלילות ובהומור (סרטי "בחורים טובים", למשל). ארבעת השחקנים המהווים את הצלעות המרכזיות של הסרט (אלי מנשה, מעיין עמרמי, שמואל וילוז'ני ובעיקר התגלית הצעירה והמפתיעה אדם חתוכה פלד) עושים עבודה טובה מאוד שמשרתת את הנראטיב.
הרקע של הבמאי מעניין. הוא בן למשפחה אשכנזית. הוריו ילידי צרפת. אביו התגיירה והפך חרדי ואימו בת למשפחה חילונית. הוא גדל במשפחה חרדית, עזב את הדת ואת הבית בגיל 16, הסתובב ברחובות עם חבר'ה כמותו וצרך יחד איתם אלכוהול וגראס. אלא שבזכות סבתו הפריזאית הוא נחשף לעולם האמנות והקולנוע, למד כבר בגיל 20 ב"קמרה אובסקורה" והושפע לא מעט מיוצרי קולנוע איראניים. כל המורכבות הזאת באה לידי ביטוי ב"לא יום ולא לילה". (נחום מוכיח, אתר הבמה)
|
|