סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 יולי 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
28293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן רוזמרי דנציגר מביימת את "פיגארו"
 

 
 
אנחנו שמחים לשיתוף הפעולה עם התזמורת הסימפונית ירושלים, תזמורת מעולה. החיבור בינינו מוצלח מכל הבחינות".
הפקה בינלאומית חדשה וייחודית של "נישואי פיגארו" מאת מוצרט בשת"פ בין קבוצת "וינה-תל אביב - הקשר הווקאלי" והסימפונית ירושלים. ריאיון עם הבמאית


זמרים מישראל ומאירופה
 
בעשרת הימים הקרובים יוכלו אוהבי אופרה לצפות בהפקה חדשה של "נישואי פיגארו" של מוצרט, אחת האופרות המוכרות והאהובות ברפרטואר האופראי.
 
ההפקה תתקיים בארבע ערים בישראל: קריית מוצקין, ראשון לציון, באר שבע וירושלים. על ההפקה והבימוי מופקדת רוזמרי דנציגר, שהקימה בשעתה את קבוצת "וינה-תל אביב - הקשר הווקאלי" יחד עם המנצח והפסנתרן דיוויד ארונסון ורעייתו זמרת הסופרן סילביה גרינברג.
 
"דיוויד ארונסון ינצח על ארבע ההופעות בישראל", מספרת דנציגר. "את עשרת התפקידים באופרה ישירו זמרים מישראל וממקומות שונים באירופה. החזרות מתקיימות באולפן של תיאטרון ירושלים ולכן שכרנו בירושלים דירות לזמרים שהגיעו מחו"ל".      
  

התזמורת הסימפונית ירושלים, צילום: דוד וינוקור



חיוביות ואופטימיות
 
השיחה עם רוזמרי דנציגר משקפת במידה רבה את מצב אמנויות הבמה בישראל של היום, כאשר בהפקות מתוכננות ששותפים בהן אמנים מחו"ל, עשויים לחול שינויים של הרגע האחרון כי חברות תעופה – למעט אל על – אינן טסות לישראל, ואמנים מבטלים הגעה לכאן ברגע האחרון. על הרקע הזה השיחה עם דנציגר משדרת לא רק חיוביות, אלא אפילו אופטימיות יחסית לעניינים הפוליטיים. "אנחנו שמחים לשיתוף הפעולה עם התזמורת הסימפונית ירושלים, תזמורת מעולה. החיבור בינינו מוצלח מכל הבחינות".
 
רשימת המשתתפים מגלה זמרים מתחילים שניסיונם על הבמות מועט לצד מי שכבר הופיעו על במות מכובדות כמו בתי האופרה של וינה. ולמי שמתכונן להגיע לאחת ההופעות של ההפקה החדשה, הנה כמה מילים על האופרה עצמה, כאמור אחת האופרות החביבות והפופולריות של מוצרט, שחיבר את המוזיקה לטקסט של לורנצו דה פונטה. בעקבות הצלחת ההפקה הזו, שהצגת הבכורה שלה התקיימה בווינה, הם הוסיפו לשתף פעולה  בשתי אופרות נוספות: "דון ג'ובאני" ו"כך עושות כולן". 
 
המחזה המקורי שממנו נגזרה האופרה הוא "היום המשוגע או נישואי פיגארו" מאת פייר אוגוסטין קארון דה בומארשה. המחזה המשעשע שנכתב בצרפת, לא זכה לאהדת השליטים בפריז והצגתו נאסרה. כשמוצרט מחליט לחבר מוזיקה דווקא לטקסט מעורר מחלוקת, הוא מייצר עולם מוזיקלי שבו האריות החשובות נמסרות דווקא לדמוית המשרתים, פיגארו וסוזנה. 
  

קיריל אודינטסוב, צילום: עופר רוזנר

 
כשמוצרט ביטל את הבדלי המעמדות
 
האופרה מתארת סדרת אירועים שמתרחשים ביום שבסופו השניים עתידים להינשא. הנושא השנוי במחלוקת מעורר חשש אצל הקיסר האוסטרי וזאת בעקבות האיסור להעלאת המחזה בצרפת. מוצרט מבטיח שהיצירה לא תתגרה במוסכמות, אך עושה מעשה - לא די בכך שאת הלהיטים הגדולים באופרה הוא כותב לדמויות המשרתים, אלא שהרוזנת והמשרתת שלה סוזנה, משתפות פעולה בדואט שהן חולקות.
 
כך שביצירה הזו, באמצעות המוזיקה היפהפייה, מבטל מוצרט את הבדלי המעמדות כשלוש שנים לפני פרוץ המהפכה הצרפתית. למרות כובדו של הנושא העיקרי באופרה, המוזיקה קלילה ורוויה בהומור וגם למי שאינו מיטיב להכיר אופרות, אריות לא מעטות יהיו מוכרות כיוון שמדובר בלהיטי נצח. 
      
 כמה שנים קיים המיזם "הקשר הווינאי"?
 
"אנחנו פועלים בשם הזה כבר שבע שנים ושלוש שנים קודם קיימנו סדנאות אופרה בהשתתפות זמרים מאוסטריה ומישראל במסגרת 'פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית', אלא שאז התכנית כללה אריות וקטעים מתוך אופרות.
 
"בשנים האחרונות 'הקשר הווינאי' מעלה הפקות אופרה שלמות. לאורך השנים עשינו בין היתר את 'דון ג'ובאני' ואת 'קיסר אטלנטיס' (האופרה של ויקטור אולמן שחוברה והוצגה לראשונה בגטו טרזיינשטט, י"ש) עם התזמורת הקאמרית הישראלית, מופעים שרשמו הצלחות והועלו ארבע פעמים לפני אולמות מלאים". 
 

אפרת אשכנזי, צילום: יוסי צבקר


"אנחנו אופרה הומלס"

 
תוכלי לפרט על המשתתפים בהפקה הקרובה, מי הם? מניין הם מגיעים?   
 
"דיוויד ארונסון הוא המנצח, אני הבמאית והמפיקה ומה שמיוחד אצלנו הוא שאנחנו 'אופרה הומלס'. אנחנו נודדים, וההופעות יתקיימו בארבע ערים בארץ: קריית מוצקין, ראשון לציון, באר שבע  וירושלים.
 
"התזמורת היא הסימפונית ירושלים ואנחנו מתניידים עם שתי משאיות של ציוד - ציוד תאורה, מסכים, פרטי תפאורה. התלבושות הן תלבושות תקופתיות שמגיעות בחלקן ממחסני בית האופרה הממלכתי (Staatsoper) בווינה וחלקן נתפר על ידינו".
 
ובאשר לזמרים?
 
"זה בהחלט עניין רגיש. ראשית כל בגלל המצב - ההפקה הייתה אמורה לעלות בחודש מרץ השנה והיא עולה יותר משלושה חודשים מאוחר יותר. זה לא היה פשוט כי גם לאולמות שבהם נופיע יש לוחות עבודה ואין הרבה תאריכים להציע. נאלצנו למצוא גם זמרים מחליפים. זמר אחד, ניו זילנדי שכבר הופיע על במת האופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון ובאופרה הלאומית האנגלית ENO, נסוג ברגע האחרון.
 
"במקומו מצאנו כאן בארץ את קיריל אודינטסוב, זמר שעלה מרוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה לפני כשנה וחצי ושר בסטודיו 'מיתר' של האופרה הישראלית. הוא היה אמור לשיר את אנטוניו, תפקיד קטן, אבל כשנודע לנו שהזמר הניו זילנדי לא יגיע שאלתי אותו האם הוא מכיר את תפקיד פיגארו והאם הוא כבר הופיע בו. נתתי לו לשיר והוא נשמע ונראה פיגארו. בחור מתוק. כמובן שדיוויד הדריך אותו גם ברצ'יטטיבים המורכבים באופרה. הוא מרשים מאוד ואנחנו גאים במה שהצליח לעשות". 


נישואי פיגארו, תמונה באדיבות התזמורת הסימפונית ירושלים



 
הרבה קהל רוסי
 
מה רואה הקהל שנכנס לאולמות בארבע הערים? האם יהיו כתוביות תרגום?
 
"מתוך הכרת הקהל בארץ יש לנו כתוביות טקסט של האופרה מתורגמות לעברית ולרוסית.  המפיק שלנו הוא גנאדי קוסונובסקי שבשעתו הפיק בישראל מופעי בלט גדולים ממקומות שונים בעולם. בזכותו יש לנו הרבה קהל רוסי.
 
"הוא התאהב בפרויקט כשהוא ראה את הפקות 'השפחה הגברת' של פרגולזי ואת 'קנטטת הקפה' של באך.
 
"קוסונובסקי רוצה כמובן שהמפעל ירשום גם הצלחות מסחריות, כי בשביל זה הוא עובד. בשעתו הוא עשה איתנו את 'העטלף' וגייס רקדנים לסצנת הנשף המפורסמת הם רקדו את הפָּה דֶה דֶה מתוך 'אגם הברבורים' של צ'ייקובסקי". 
  

טל גנור, צילום: מישה קמינסקי
 

תפאורה יפהפייה
 
איך את מגדירה את הבימוי שלך מודרני, קלאסי?
 
"ראשית אני צמודה לטקסט, שנית התלבושות הן קלאסיות ולכן הבימוי והתפאורה בהתאם. התפאורה שלנו כוללת חיפוי במה מפואר, רצפה משובצת, במערכות ראשונה, שנייה ושלישית, ומדשאה וגינון במערכה הרביעית עם מסכים אחוריים משתנים.
"הפריט הכי חשוב הן שתי דלתות מפוארות מעוגנות על הבמה שיוצרות פרוזדור אחורי מרוהט שגם בו מתרחשים אירועים, כמו מפגשים של היוצאים והנכנסים וכמובן את הבמה הקדמית של התרחשויות האופרה. הדלתות נבנו בידי איש התפאורות חן אוחיון מ'ארט-קור', תל-אבי"ב.

כיוון שלפחות בשלושה מתוך ארבעת האולמות שבהם תופיעו בבור לתזמורת בחזית הבמה, אני מניח שהתזמורת ממוקמת על הבמה?
 
"נכון, התזמורת ממוקמת על הבמה, וכשאתה יושב באולמות התזמורת נמצאת מצד שמאל. כשעשינו את 'העטלף' גלשנו - בגלל הקטע מתוך הבלט של צ'ייקובסקי. הפעם מדובר במוצרט, התזמורת יותר קטנה ומסתדרת היטב בצד אחד של הבמה ודיוויד מנצח מצד הבמה". 
 

יבגניה דושינה, תמונת יחסי ציבור

"יש לנו זמרים נהדרים"

 
 
יש הפתעות של הרגע האחרון?
 
"נראה לי שהתגברנו על המכשולים הטכניים. בהקשר של הימים האלה חשוב לי לציין שארבעה זמרים הגיעו מחו"ל: ריצ'רד רוברטס, שהוא יותר מבוגר ועושה תפקידים של טנור קומי, ישיר כאן שני תפקידים: את דון בַּזיליוֺ ואת דון קוּרציוֺ. הוא מצוין ועושה עבודה נהדרת.
 
"יבגניה דוּשינה, ששומרת איתנו על קשר כבר כמה שנים, תשיר את הרוזנת. היא זמרת משובחת ובאה אלינו באש ובמים.
 
"עוד יש לנו את מֵייגן קאטס, זמרת דרום-אפריקנית שמתגוררת בווינה. היא תשיר את סוזנה. אולג לבדייב ישיר את הרוזן. וכמובן שיש שינויים של הרגע האחרון - מייגן הייתה אמורה לשיר את תפקיד כרובינו, הצעיר המאוהב ללא תקנה בכל אישה, אבל היא תשיר את סוזנה ואת כרובינו תשיר הישראלית טל גנור הנפלאה שגם משחקת נהדר. מי שהיה צריך לשיר את ברטולו ביטל אז לקחנו את מתן גנדלמן הצעיר והמוכשר". 


Megan Kahts by Xavier Saer

 
"או זה או כלום"
 
כמה זמן חזרות עמד לרשותכם?
 
"בסך הכל כשבועיים, אבל כל הזמרים באים מוכנים כי בנוסף לתפקיד של כל אחד הם מקבלים ממני דף הנחיות לגבי ההפקה ומה קורה לכל אחד מהם במהלך המופע. כזמרי אופרה מקצועיים הם באים מוכנים כבר לחזרה הראשונה".
 
כולם נוסעים כל יום לירושלים לחזרות?     
 
"לקחנו לכולם דירות אר בי אנד בי בירושלים. נכון שהתנאים לא תנאים אבל ההתלהבות והרצון של כולם יעשו את העבודה.
 
"ההרגשה שלי היום שזו ממש שליחות ודווקא בימים אלה. אם לא יהיה את זה - לא יהיה כלום".   



רוזמרי דנצינגר, צילום: ווילי האס 

תאריכים: 3 ביוני 2024 בשעה 20:00, היכל התיאטרון קריית מוצקין, 5 ביוני בשעה 20:00, היכל התרבות ראשון לציון, 7 ביוני בשעה 11:00, המשכן לומנויות הבמה באר שבע, 10 ביוני בשעה 19:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים. להזמנת כרטיסים: 3221*
 


למועדי מופעים >

02/06/2024   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע